Please use this identifier to cite or link to this item: http://nuir.lib.nu.ac.th/dspace/handle/123456789/5655
Title: การพัฒนาแบบวัดจิตอาสาสำหรับนักเรียนระดับประถมศึกษาตอนปลายโดยประยุกต์ใช้แนวคิดการเข้าถึงคุณลักษณะที่มุ่งวัดแบบสอบ
The Development of Measurement Scale on Volunteer for Elementary School Students by Application of Test Accessibility Approach
Authors: Komphet Wonglam
คมเพ็ชร วงษ์หล่ำ
Namthip Ongrardwanich
น้ำทิพย์ องอาจวาณิชย์
Naresuan University
Namthip Ongrardwanich
น้ำทิพย์ องอาจวาณิชย์
namthipo@nu.ac.th
namthipo@nu.ac.th
Keywords: จิตอาสา คุณลักษณะที่มุ่งวัดของแบบสอบ แบบวัด
Volunteer Test Accessibility Measurement Scale
Issue Date: 2565
Publisher: Naresuan University
Abstract: This research aimed 1) to develop and examine the quality of a volunteer mind scale for senior-primary school students with the application of test accessibility approach so as to create a norm at northern region level. The sample consisted of 1,179 senior-primary school students under Primary Educational Service Area Office in the northern region, of the semester 2 for the academic year 2022, from  5,802  schools. The sample was selected by using multi-stage random sampling method. A volunteer mind scale was used as the research instrument, on the basis of a situation form with 4 multiple choices, 16 items. The research results indicated that the developed volunteer mind scale consisting of 3 components, namely, helping others, sacrificing for society, and striving to improve the quality of life. The content validity of the volunteer mind scale ranged from 0.8 to 1. The power of discrimination of all 3 components ranged from 0.24 to 0.51. The reliability of the whole scale was 0.76, considered at a good level. Factor loadings of all observed variables were positive, ranging from 0.172 to 0.611. The norm of the volunteer mind scale for senior-primary school students with the application of test accessibility approach was at normal T, ranging from T45-T95.
         การวิจัยครั้งนี้มีจุดมุ่งหมายเพื่อ 1) เพื่อพัฒนาและตรวจสอบคุณภาพแบบวัดจิตอาสาในนักเรียนระดับประถมศึกษาตอนปลายโดยประยุกต์ใช้แนวคิดการเข้าถึงคุณลักษณะที่มุ่งวัดของแบบสอบ เพื่อสร้างเกณฑ์ปกติวิสัยระดับภาคเหนือ กลุ่มตัวอย่างเป็นนักเรียนระดับชั้นประถมศึกษาตอนปลาย สำนักงานเขตพื้นที่การศึกษาประถมศึกษาในเขตจังหวัดภาคเหนือ จำนวน 1179 คน ที่กำลังศึกษาในภาคเรียนที่ 2 ปีการศึกษา 2565 จากโรงเรียนทั้งหมด 5,802 โรงเรียน ที่ได้มาจากการสุ่มหลายขั้นตอน เครื่องมือที่สร้างขึ้นเป็นแบบวัดจิตอาสา ลักษณะเป็นแบบวัดเชิงสถานการณ์ แบบเลือกตอบ 4 ตัวเลือก จำนวน 16 ข้อ ผลการวิจัย พบว่า แบบวัดที่สร้างขึ้น ประกอบด้วย 3 องค์ประกอบ ได้แก่ การช่วยเหลือผู้อื่น  การเสียสละต่อสังคม และความมุ่งมั่นพัฒนาคุณภาพของแบบวัดมีความตรงเชิงเนื้อหาของแบบวัด มีค่าระหว่าง 0.8 - 1 ค่าอำนาจจำแนกรายข้อ มีค่าระหว่าง 0.24 - 0.51 ผลการวิเคราะห์ความเชื่อมั่นทั้งฉบับมีค่า 0.76 ซึ่งมีค่าอยู่ในระดับดี ค่าน้ำหนักองค์ประกอบของตัวแปรสังเกตได้ทุกตัวมีค่าเป็นบวก ซึ่งมีขนาดตั้งแต่ 0.172 - 0.611 เกณฑ์ปกติของแบบวัดจิตอาสาสำหรับนักเรียนระดับประถมศึกษาตอนปลายโดยประยุกต์ใช้แนวคิดการเข้าถึงคุณลักษณะที่มุ่งวัดของแบบสอบทั้งฉบับ T ปกติ มีค่าระหว่าง T45 - T95
URI: http://nuir.lib.nu.ac.th/dspace/handle/123456789/5655
Appears in Collections:คณะศึกษาศาสตร์

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
KomphetWonglam.pdf1.78 MBAdobe PDFView/Open


Items in NU Digital Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.