Please use this identifier to cite or link to this item: http://nuir.lib.nu.ac.th/dspace/handle/123456789/5651
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributorNaphak Wunkladen
dc.contributorนภัค วุ่นกลัดth
dc.contributor.advisorSongphop Khunmathuroten
dc.contributor.advisorทรงภพ ขุนมธุรสth
dc.contributor.otherNaresuan Universityen
dc.date.accessioned2023-08-15T07:24:32Z-
dc.date.available2023-08-15T07:24:32Z-
dc.date.created2565en_US
dc.date.issued2565en_US
dc.identifier.urihttp://nuir.lib.nu.ac.th/dspace/handle/123456789/5651-
dc.description.abstractThis research study aimed at: 1) developing creative writing abilities and attitudes toward creative writing by models-learning management with scaffolding according to 80/80 efficiency index; 2) comparing Mathayom 2 student’s creative writing abilities before and after creative writing lesson based on models-learning management with scaffolding; 3) comparing the students’ attitude toward creative writing by models-learning management with scaffolding before and after the lesson. And 4) studying the relationship between creative writing abilities and attitudes toward creative writing of Mathayom 2 students.The participants of the study were 30 mathayom 2 students who were selected by using the purposive sampling method. The research instruments were creative writing lesson plan based on models-learning management with scaffolding, a creative writing test, a questionnaire of students’ attitudes towards teaching method. The statistics used for analyzing the data were the effectiveness (E1/E2), the average (x̅), the standard derivation (S.D.), and t-test independent. The results of the study showed as follow: 1) the effectiveness of the models learning management (E1/E2) was found at the effectiveness standard of 86.78/83.90. 2) The average of students’ ability of creative writing before and after the use of the developed learning management were 16.57 and 25.17 respectively indicated that the scores of students after the instruction were higher compared to the score before the lesson which was at .05 level of statistical significance. 3) It was additionally found that the average of students’ attitudes towards creative writing before and after the use of the developed learning management were 3.22 and 4.40 respectively which indicated that students’ attitude after the lessons were higher than the students’ attitude before the instruction which was at .05 level of statistical significance. and 4) The correlation coefficient between creative writing ability and attitudes toward were 0.165. It was a low positive correlation at the 0.5 level of significant. en
dc.description.abstractงานวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อ 1) สร้างและหาประสิทธิภาพของการจัดการเรียนรู้ เพื่อพัฒนาความสามารถการเขียนสร้างสรรค์และเจตคติต่อการเขียนสร้างสรรค์โดยการจัดการเรียนรู้ โดยใช้ตัวแบบร่วมกับวิธีสแกฟโฟลด์สำหรับนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 2 ตามเกณฑ์มาตรฐาน 80/80  2) เปรียบเทียบความสามารถการเขียนสร้างสรรค์ของนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 2 ก่อนและหลังการจัดการเรียนรู้โดยการใช้ตัวแบบร่วมกับวิธีสแกฟโฟลด์ 3) เปรียบเทียบเจตคติ ต่อการเขียนสร้างสรรค์ของนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 2 ก่อนและหลังการจัดการเรียนรู้โดยการใช้ ตัวแบบร่วมกับวิธีสแกฟโฟลด์ และ 4) ศึกษาความสัมพันธ์ระหว่างความสามารถการเขียนสร้างสรรค์ และเจตคติต่อการเขียนสร้างสรรค์ของนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 2 กลุ่มตัวอย่าง คือ นักเรียน ชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 2 จำนวน 30 คน โดยเลือกแบบเจาะจง (Purposive Sampling) เครื่องมือที่ใช้ ในการวิจัย ได้แก่ 1) แผนการจัดการเรียนรู้โดยใช้ตัวแบบร่วมกับวิธีสแกฟโฟลด์ 2) แบบประเมินความสามารถการเขียนสร้างสรรค์ 3) แบบวัดเจตคติต่อการเขียนสร้างสรรค์ วิเคราะห์ข้อมูลโดยใช้ ค่าประสิทธิภาพ (E1/E2) ค่าเฉลี่ย (x̄) ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน (S.D.) และค่า t-test แบบ Dependent ผลวิจัยพบว่า 1) แผนการจัดการเรียนรู้โดยใช้ตัวแบบร่วมกับวิธีสแกฟโฟลด์ที่สร้างขึ้น มีค่าประสิทธิภาพของการจัดการเรียนรู้ (E1/E2) เท่ากับ 86.78/83.90 2) ความสามารถการเขียน สร้างสรรค์ของนักเรียนก่อนและหลังเรียนมีคะแนนเฉลี่ย 16.57 และ 25.17 โดยคะแนนหลังเรียน สูงกว่าก่อนเรียนอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .05 3) เจตคติต่อการเขียนสร้างสรรค์ของนักเรียน มีค่าเฉลี่ย 3.22 และ 4.40 ซึ่งหลังเรียนสูงกว่าก่อนเรียนอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .05 และ 4) ค่าสัมประสิทธิ์สหสัมพันธ์ระหว่างความสามารถในการเขียนสร้างสรรค์กับเจตคติต่อการเขียนสร้างสรรค์มีค่าเท่ากับ 0.165 โดยตัวแปรสัมพันธ์ทางบวกระดับต่ำอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .05 th
dc.language.isothen_US
dc.publisherNaresuan Universityen_US
dc.rightsNaresuan Universityen_US
dc.subjectการเขียนสร้างสรรค์th
dc.subjectความสามารถการเขียนสร้างสรรค์th
dc.subjectการจัดการเรียนรู้โดยใช้ตัวแบบth
dc.subjectวิธีสแกฟโฟลด์th
dc.subjectเจตคติต่อการเขียนสร้างสรรค์th
dc.subjectCreative writingen
dc.subjectCreative writing abilitiesen
dc.subjectModels-learning managementen
dc.subjectScaffoldingen
dc.subjectToward creative writingen
dc.subject.classificationSocial Sciencesen
dc.subject.classificationEducationen
dc.subject.classificationTraining for pre-school teachersen
dc.titleการพัฒนาความสามารถการเขียนสร้างสรรค์และเจตคติต่อการเขียนสร้างสรรค์โดยใช้ตัวแบบร่วมกับวิธีสแกฟโฟลด์ สำหรับนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 2th
dc.titleDEVELOPING CREATIVE WRITING ABILITIES AND CREATIVE WRITING ATTITUDES BY MODELS-LRARNINGING MANAGEMENT WITH SCAFFOLDING FOR MATHAYOMSUKSA 2 STUDENTSen
dc.typeThesisen
dc.typeวิทยานิพนธ์th
dc.contributor.coadvisorSongphop Khunmathuroten
dc.contributor.coadvisorทรงภพ ขุนมธุรสth
dc.contributor.emailadvisorsongphopk@nu.ac.then_US
dc.contributor.emailcoadvisorsongphopk@nu.ac.then_US
dc.description.degreenameMaster of Education (M.Ed.)en
dc.description.degreenameการศึกษามหาบัณฑิต (กศ.ม.)th
dc.description.degreelevelMaster's Degreeen
dc.description.degreelevelปริญญาโทth
dc.description.degreedisciplineDepartment of Educationen
dc.description.degreedisciplineภาควิชาการศึกษาth
Appears in Collections:คณะศึกษาศาสตร์

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
NaphakWunklad.pdf4.27 MBAdobe PDFView/Open


Items in NU Digital Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.