Please use this identifier to cite or link to this item:
http://nuir.lib.nu.ac.th/dspace/handle/123456789/5649
Title: | การพัฒนากิจกรรมการเรียนรู้โดยใช้ปัญหาตามสภาพจริงเป็นฐานร่วมกับเทคนิค Think–Talk–Write เพื่อส่งเสริมความสามารถในการให้เหตุผล และความสามารถในการสื่อสารและการสื่อความหมายทางคณิตศาสตร์ สำหรับนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 6 Development of Learning Activities by using Authentic Problem Based Learning with Think-Talk-Write Technique to Enhance Mathematical Reasoning and Mathematical Communication and Interpretation for Grade 12 Students |
Authors: | Chirapha Thimkaew จิราภา ทิมเขียว Angkana Onthanee อังคณา อ่อนธานี Naresuan University Angkana Onthanee อังคณา อ่อนธานี angkanao@nu.ac.th angkanao@nu.ac.th |
Keywords: | กิจกรรมการเรียนรู้ การเรียนรู้โดยใช้ปัญหาตามสภาพจริงเป็นฐาน เทคนิค Think-Talk-Write ความสามารถในการให้เหตุผล ความสามารถในการสื่อสารและการสื่อความหมายทางคณิตศาสตร์ Learning Activities Authentic Problem Based Learning Think-Talk-Write Technique Mathematical Reasoning Ability Mathematical Communiction and Interpretation Ability |
Issue Date: | 2565 |
Publisher: | Naresuan University |
Abstract: | activities by using authentic problem based learning with think-talk-write technique to enhance mathematical reasoning and mathematical communication and interpretation for grade 12 students at the level of 75/75 2) to study the outcomes of using the learning activity by using authentic problem based learning with think-talk-write technique to enhance mathematical reasoning and mathematical communication and interpretation for grade 12 students and 3) to study the results of learning activities by using authentic problem based learning with think-talk-write technique. The researcher followed the research processes of research and development. A sample group was 1 class of grade 12 students at Traim Udom Suksa School of the north in the second semester of academic year 2022 to simple random sampling. The tools applied in the research include: 1) Authentic Problem Based Learning with Think-Talk-Write technique activities 2) The test measures mathematical reasoning and mathematical communication and interpretation and 3) Field record form. The statistics used for data analysis were mean, standard deviation and dependent sample t-test Dependent.
The result of the study revealed that:
1. Learning Activities by using Authentic Problem Based Learning with Think-Talk-Write Technique to Enhance Mathematical Reasoning and Mathematical Communication and Interpretation for Grade 12 Students had effectiveness equal 76.67/77.31 which mean it met the criterion 75/75.
2. Mathematical reasoning ability and mathematical communication and interpretation ability in the posttest were higher than that of the pretest with statistical level of .01
The result of the study revealed that:
1. Authentic problem base learning with think-talk-write activities had 8 steps were as follow; step 1 client interface or simulated client, step 2 undertaking the Problem, step 3 problem identification, step 4 commitment, step 5 self-directed learning, step 6 production, step 7 presentation and step 8 synthesize knowledge. Authentic problem base learning with think-talk-write activities had appropriated quality with highest level and effectiveness equal 77.78/77.22 which mean it met the criterion 75/75.
2. Result of authentic problem base learning with think-talk-write activities to enhance mathematical reasoning and mathematical communication and interpretation for grade 12 students.
2.1 Mathematical reasoning ability in the posttest were higher than that of the pretest with statistical level of .01
2.2 Mathematical communication and interpretation ability in the posttest were higher than that of the pretest with statistical level of .01
3. Learning Activities by using Authentic Problem Based Learning with Think-Talk-Write Technique doing group activities and in class, students have to face the problems students encounter in real life, which helps to stimulate students' learning well. Students have fun and are encouraged to study because they work together with their peers. Brainstorming Analysis of problems to choose formulas that are suitable for data. Problem-solving, reasoning and solving problems by themselves with teachers and support and practice writing summaries of answers obtained and describing the distribution of data using mathematical language and symbols. Which helps students develop their reasoning abilities and communicating and conveying mathematical meaning simultaneously การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อ 1) เพื่อสร้างและประเมินประสิทธิภาพของกิจกรรมการเรียนรู้โดยใช้ปัญหาตามสภาพจริงเป็นฐานร่วมกับเทคนิค Think-Talk-Write เพื่อส่งเสริมความสามารถในการให้เหตุผล และความสามารถในการสื่อสารและการสื่อความหมายทางคณิตศาสตร์ สำหรับชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 6 ให้มีประสิทธิภาพตามเกณฑ์ 75/75 2) เพื่อศึกษาผลการใช้กิจกรรมการเรียนรู้โดยใช้ปัญหาตามสภาพจริงเป็นฐานร่วมกับเทคนิค Think-Talk-Write เพื่อส่งเสริมความสามารถในการให้เหตุผล และความสามารถในการสื่อสารและการสื่อความหมายทางคณิตศาสตร์ สำหรับนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 6 และ 3) ศึกษาผลการจัดกิจกรรมการเรียนรู้โดยใช้ปัญหาตามสภาพจริงเป็นฐานร่วมกับเทคนิค Think–Talk–Write เพื่อส่งเสริมความสามารถในการให้เหตุผล และความสามารถในการสื่อสารและการสื่อความหมายทางคณิตศาสตร์ สำหรับนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 6 ดำเนินการวิจัยตามระเบียบวิธีวิจัยและพัฒนา กลุ่มตัวอย่างในการวิจัย คือ นักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 6 ภาคเรียนที่ 2 ปีการศึกษา 2565 โรงเรียนเตรียมอุดมศึกษาภาคเหนือ จำนวน 1 ห้องเรียน ที่ได้มาจากการสุ่มอย่างง่าย (Simple Random Sampling) เครื่องมือที่ใช้ในการวิจัย ได้แก่ 1) กิจกรรมการเรียนรู้โดยใช้ปัญหาตามสภาพจริงเป็นฐานร่วมกับเทคนิค Think– Talk–Write 2) แบบวัดความสามารถในการให้เหตุผล และความสามารถในการสื่อสารและการสื่อความหมายทางคณิตศาสตร์ และ 3) แบบบันทึกภาคสนาม สถิติที่ใช้ในการวิเคราะห์ข้อมูล คือ ค่าเฉลี่ย ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน และค่าสถิติ t-test แบบ Dependent ผลการวิจัยพบว่า 1. กิจกรรมการเรียนรู้โดยใช้ปัญหาตามสภาพจริงเป็นฐานร่วมกับเทคนิคThink–Talk–Write เพื่อส่งเสริมความสามารถในการให้เหตุผล และความสามารถในการสื่อสารและการสื่อความหมายทางคณิตศาสตร์ มีประสิทธิภาพเท่ากับ 76.67/77.31 ซึ่งมีประสิทธิภาพตามเกณฑ์ 75/75 2. นักเรียนมีความสามารถในการให้เหตุผล และความสามารถในการสื่อสารและการสื่อความหมายทางคณิตศาสตร์หลังเรียนสูงกว่าก่อนเรียนอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .01 3. การเรียนรู้โดยใช้ปัญหาตามสภาพจริงเป็นฐานร่วมกับเทคนิค Think–Talk–Write ในระหว่างทำกิจกรรมกลุ่มกับในชั้นเรียนนักเรียนได้เผชิญกับปัญหานักเรียนพบได้ในชีวิตจริงซึ่งช่วยกระตุ้นการเรียนรู้ของนักเรียนได้ดี นักเรียนสนุกและมีกำลังใจในการเรียนเนื่องจากได้ทำงานไปพร้อมกับเพื่อน เกิดการระดมความคิด การวิเคราะห์ปัญหาเพื่อเลือกใช้สูตรที่เหมาะสมกับข้อมูล การคิดแก้ปัญหา การให้เหตุผล และได้ลงมือแก้ปัญหาด้วยตนเองโดยมีครูและเพื่อคอยสนับสนุน และได้ฝึกการเขียนสรุปคำตอบที่ได้และอธิบายลักษณะการกระจายของข้อมูลโดยใช้ภาษาและสัญลักษณ์ทางคณิตศาสตร์ ซึ่งช่วยให้นักเรียนพัฒนาความสามารถในการให้เหตุผล และการสื่อสารและการสื่อความหมายทางคณิตศาสตร์ไปพร้อมกัน |
URI: | http://nuir.lib.nu.ac.th/dspace/handle/123456789/5649 |
Appears in Collections: | คณะศึกษาศาสตร์ |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
ChiraphaThimkaew.pdf | 9.25 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in NU Digital Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.