Please use this identifier to cite or link to this item: http://nuir.lib.nu.ac.th/dspace/handle/123456789/5534
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributorPhanitnun Khetwiten
dc.contributorพนิตนันท์ เขตวิทย์th
dc.contributor.advisorNamthip Ongrardwanichen
dc.contributor.advisorน้ำทิพย์ องอาจวาณิชย์th
dc.contributor.otherNaresuan Universityen
dc.date.accessioned2023-05-30T02:20:55Z-
dc.date.available2023-05-30T02:20:55Z-
dc.date.created2565en_US
dc.date.issued2565en_US
dc.identifier.urihttp://nuir.lib.nu.ac.th/dspace/handle/123456789/5534-
dc.description.abstractThe objectives of this research were 1) to develop a learning management plan for thai literature “Rammakian Narai Prab Nonthok” of matthayomsuksa 2 students by using active learning with board games, 2) to compare the achievement of literature learning before and after active learning management together with the use of board games and 3) to study the satisfaction of students who study by using active learning with board games. The samples of this research are matthayomsuksa 2 students at Watsaitai Municipality School in the academic year 2022. There are 32 samples in 2 classes, which each room has 16 students by using a simple random sampling. The research instrument consists of 1) a learning management plan by using active learning with board games, 2) Rammakian Narai Prab Nonthok board games, 3) academic achievement test and 4) a student satisfaction assessment with learning management. The statistics used in data analysis are the average, percentage, the standard deviation as well as, t-test dependent The following were the results 1. The learning management plan for Thai literature “Rammakian Narai Prab Nonthok” by using active learning with board games is in the excellent level. (x̅=4.67, S.D.=0.53) 2. The learning achievement after learning management by using active learning with board games statistically significantly higher than before learning .05 3. Students are satisfied with the learning method by using active learning with board games with an excellent level of satisfaction. (x̅=4.60, S.D.=0.58)en
dc.description.abstractการวิจัยครั้งนี้มีจุดมุ่งหมายของการวิจัย 1) เพื่อพัฒนาแผนการจัดการเรียนรู้วรรณคดีเรื่องรามเกียรติ์ ตอนนารายณ์ปราบนนทก ด้วยการจัดการเรียนรู้แบบ Active Learning ร่วมกับการใช้บอร์ดเกม 2) เพื่อเปรียบเทียบผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนวรรณคดีก่อนและหลังการจัดการเรียนรู้แบบ Active Learning ร่วมกับการใช้บอร์ดเกม และ 3) เพื่อศึกษาความพึงพอใจของนักเรียนที่เรียนด้วยการจัดการเรียนรู้แบบ Active Learning ร่วมกับการใช้บอร์ดเกม ประชากร ได้แก่ นักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 2 ปีการศึกษา 2565 โรงเรียนเทศบาลวัดไทรใต้ 2 ห้องเรียน จำนวน 32 คน กลุ่มตัวอย่าง ได้แก่ นักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 2/2 ปีการศึกษา 2565 โรงเรียนเทศบาลวัดไทรใต้ จำนวน 16 คน ซึ่งได้มาจากการสุ่มอย่างง่ายด้วยการจับฉลาก (Simple Random Sampling) เครื่องมือที่ใช้ในการวิจัย ได้แก่ 1) แผนการจัดการเรียนรู้ ด้วยการจัดการเรียนรู้แบบ Active Learning ร่วมกับการใช้บอร์ดเกม 2) บอร์ดเกมวรรณคดีเรื่องรามเกียรติ์ ตอนนารายณ์ปราบนนทก 3) แบบทดสอบวัดผลสัมฤทธิ์ทางการเรียน และ 4) แบบประเมินความพึงพอใจของนักเรียนที่มีต่อการจัดการเรียนรู้แบบ Active Learning ร่วมกับการใช้บอร์ดเกม และสถิติที่ใช้ในการวิเคราะห์ข้อมูล ได้แก่ ค่าเฉลี่ย ร้อยละ ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน การทดสอบ t-test dependent ผลการวิจัยพบว่า 1. แผนการจัดการเรียนรู้เรื่องรามเกียรติ์ ตอนนารายณ์ปราบนนทก ด้วยการจัดการเรียนรู้แบบ Active Learning ร่วมกับการใช้บอร์ดเกม มีความเหมาะสมอยู่ในระดับมากที่สุด (x̅=4.67, S.D.=0.53) 2. ผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนหลังการจัดการเรียนรู้แบบ Active Learning ร่วมกับการใช้บอร์ดเกมสูงกว่าก่อนเรียนอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติ .05 3. นักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 2 มีความพึงพอใจต่อการเรียนด้วยการจัดการเรียนรู้แบบ Active Learning ร่วมกับการใช้บอร์ดเกม อยู่ในระดับมากที่สุด (x̅=4.60, S.D.=0.58)th
dc.language.isothen_US
dc.publisherNaresuan Universityen_US
dc.rightsNaresuan Universityen_US
dc.subjectผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนวรรณคดีth
dc.subjectActive Learningth
dc.subjectบอร์ดเกมth
dc.subjectAchievement of literature learningen
dc.subjectActive Learningen
dc.subjectBoard Gamesen
dc.subject.classificationSocial Sciencesen
dc.subject.classificationEducationen
dc.subject.classificationTraining for pre-school teachersen
dc.titleการพัฒนาผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนวรรณคดีเรื่องรามเกียรติ์ ตอนนารายณ์ปราบนนทก ของนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 2 ด้วยการจัดการเรียนรู้แบบ Active Learning ร่วมกับการใช้บอร์ดเกมth
dc.titleThe Development of Achievement in Thai Literature “Rammakian Narai Prab Nonthok” of Matthayomsuksa 2 Students by using Active Learning with Board Gamesen
dc.typeIndependent Studyen
dc.typeการค้นคว้าอิสระth
dc.contributor.coadvisorNamthip Ongrardwanichen
dc.contributor.coadvisorน้ำทิพย์ องอาจวาณิชย์th
dc.contributor.emailadvisornamthipo@nu.ac.then_US
dc.contributor.emailcoadvisornamthipo@nu.ac.then_US
dc.description.degreenameMaster of Education (M.Ed.)en
dc.description.degreenameการศึกษามหาบัณฑิต (กศ.ม.)th
dc.description.degreelevelMaster's Degreeen
dc.description.degreelevelปริญญาโทth
dc.description.degreedisciplineDepartment of Educationen
dc.description.degreedisciplineภาควิชาการศึกษาth
Appears in Collections:คณะศึกษาศาสตร์

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
PhanitnunKhetwit.pdf4.81 MBAdobe PDFView/Open


Items in NU Digital Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.