Please use this identifier to cite or link to this item:
http://nuir.lib.nu.ac.th/dspace/handle/123456789/5532
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor | Patinya Komonkitisakul | en |
dc.contributor | ปฏิญญา โกมลกิติสกุล | th |
dc.contributor.advisor | Songphop Khunmathurot | en |
dc.contributor.advisor | ทรงภพ ขุนมธุรส | th |
dc.contributor.other | Naresuan University | en |
dc.date.accessioned | 2023-05-30T02:20:54Z | - |
dc.date.available | 2023-05-30T02:20:54Z | - |
dc.date.created | 2565 | en_US |
dc.date.issued | 2565 | en_US |
dc.identifier.uri | http://nuir.lib.nu.ac.th/dspace/handle/123456789/5532 | - |
dc.description.abstract | In the context of daily life, reading comprehension is a crucial skill both in education and work because it may be developed to analyze, interpretation and assessment what is read. This study used a conceptual framework with OK5R learning management in conjunction with the Think-Pair-Share technique. The objectives of this research were to 1) develop a learning management plan using the OK5R learning management method with the Think-Pair-Share technique. 2) compare the reading comprehension ability of Mathayomsuksa 2 students before and after learning using OK5R learning management together with Think-Pair-Share techniques 3) study student satisfaction affecting OK5R learning management together with the Think-Pair-Share technique. The sample group consisted of 43 students in Mathayomsuksa 2/1 of Nernsaard Wittayakhom School, semester 2, academic year 2022, selected by purposive random sampling. The tools used in the research were 1) a learning management plan using OK5R learning management together with the Think-Pair-Share technique, 2) a reading comprehension test, and 3) a student satisfaction assessment on using this learning management techniques. The statistics used for data analysis were mean, percentage, standard deviation, and dependent t-test. The results showed that 1) the learning management plan using the OK5R learning management together with the Think-Pair-Share technique was at the highest level of appropriateness. (x̄ = 4.71, S.D. = 0.50) 2) Reading comprehension of Mathayomsuksa 2 students after study was significantly higher than before study at the significance level of .05. 3) The level of satisfaction with the OK5R learning management together with the Think-Pair-Share technique is at the highest level. ( x̄ = 4.56, S.D. = 0.26) | en |
dc.description.abstract | การอ่านจับใจความเป็นทักษะที่มีความสำคัญในบริบทของการดำเนินชีวิตประจำวัน ด้านการศึกษา และการทำงาน เนื่องจากเป็นทักษะที่สามารถพัฒนาให้รู้จักคิดวิเคราะห์ และสามารถเข้าใจเรื่องราวที่อ่าน วิเคราะห์ ตีความ แปลความ และประเมินค่าจากเรื่องที่อ่านได้ งานวิจัยนี้ได้พัฒนากรอบแนวคิดโดยใช้การจัดการเรียนรู้แบบ OK5R ร่วมกับเทคนิคเพื่อนคู่คิด และมีจุดมุ่งหมายของการวิจัยเพื่อ 1) พัฒนาแผนการจัดการเรียนรู้โดยใช้การจัดการเรียนรู้แบบ OK5R ร่วมกับเทคนิคเพื่อนคู่คิด เพื่อพัฒนาความสามารถในการอ่านจับใจความของนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 2 2) เปรียบเทียบความสามารถในการอ่านจับใจความของนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 2 ก่อนและหลังเรียนโดยใช้การจัดการเรียนรู้แบบ OK5R ร่วมกับเทคนิคเพื่อนคู่คิด และ 3) ศึกษาความพึงพอใจของนักเรียนที่มีผลต่อการจัดการเรียนรู้แบบ OK5R ร่วมกับเทคนิคเพื่อนคู่คิด การวิเคราะห์ผลการวิจัยนี้ใช้การเลือกสุ่มตัวอย่างแบบเจาะจงจากนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 2/1 โรงเรียนเนินสะอาดวิทยาคม ภาคเรียนที่ 2 ปีการศึกษา 2565 จำนวน 1 ห้องเรียน จำนวน 43 คน เครื่องมือที่ใช้ในการวิจัย ได้แก่ 1) แผนการจัดการเรียนรู้โดยใช้การจัดการเรียนรู้แบบ OK5R ร่วมกับเทคนิคเพื่อนคู่คิด 2) แบบวัดความสามารถในการอ่านจับใจความ และ 3) แบบประเมินความพึงพอใจของนักเรียนที่มีต่อการจัดการเรียนรู้ สถิติที่ใช้ในการวิเคราะห์ข้อมูล ได้แก่ ค่าเฉลี่ย ร้อยละ ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน การทดสอบ t-test dependent ผลการวิจัยพบว่า 1) แผนการจัดการเรียนรู้โดยใช้การจัดการเรียนรู้แบบ OK5R ร่วมกับเทคนิคเพื่อนคู่คิดมีความเหมาะสมอยู่ในระดับมากที่สุด ( x̄ = 4.71, S.D. = 0.50) 2) ความสามารถในการอ่านจับใจความของนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 2 หลังเรียนสูงกว่าก่อนเรียนอย่างมีนัยสำคัญ ทางสถิติที่ .05 และ 3) นักเรียนมีความพึงพอใจหลังการจัดการเรียนรู้แบบ OK5R ร่วมกับเทคนิคเพื่อนคู่คิด อยู่ในระดับมากที่สุด ( x̄ = 4.56, S.D. = 0.26) | th |
dc.language.iso | th | en_US |
dc.publisher | Naresuan University | en_US |
dc.rights | Naresuan University | en_US |
dc.subject | การอ่านจับใจความ | th |
dc.subject | OK5R | th |
dc.subject | เทคนิคเพื่อนคู่คิด | th |
dc.subject | Reading Comprehension | en |
dc.subject | OK5R | en |
dc.subject | Think-Pair-Share | en |
dc.subject.classification | Social Sciences | en |
dc.subject.classification | Education | en |
dc.subject.classification | Training for pre-school teachers | en |
dc.title | การพัฒนาความสามารถด้านการอ่านจับใจความของนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 2 ด้วยการจัดการเรียนรู้แบบ OK5R ร่วมกับเทคนิคเพื่อนคู่คิด | th |
dc.title | THE DEVELOPMENT OF READING COMPREHENSION ABILITIES OF MATHAYOMSUKSA 2 STUDENTS WITH OK5R LEARNING MANAGEMENT IN CONJUNCTION WITH THE THINK-PAIR-SHARE TECHNIQUE | en |
dc.type | Independent Study | en |
dc.type | การค้นคว้าอิสระ | th |
dc.contributor.coadvisor | Songphop Khunmathurot | en |
dc.contributor.coadvisor | ทรงภพ ขุนมธุรส | th |
dc.contributor.emailadvisor | songphopk@nu.ac.th | en_US |
dc.contributor.emailcoadvisor | songphopk@nu.ac.th | en_US |
dc.description.degreename | Master of Education (M.Ed.) | en |
dc.description.degreename | การศึกษามหาบัณฑิต (กศ.ม.) | th |
dc.description.degreelevel | Master's Degree | en |
dc.description.degreelevel | ปริญญาโท | th |
dc.description.degreediscipline | Department of Education | en |
dc.description.degreediscipline | ภาควิชาการศึกษา | th |
Appears in Collections: | คณะศึกษาศาสตร์ |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
PatinyaKomonkitisakul.pdf | 7.55 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in NU Digital Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.