Please use this identifier to cite or link to this item: http://nuir.lib.nu.ac.th/dspace/handle/123456789/5532
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributorPatinya Komonkitisakulen
dc.contributorปฏิญญา โกมลกิติสกุลth
dc.contributor.advisorSongphop Khunmathuroten
dc.contributor.advisorทรงภพ ขุนมธุรสth
dc.contributor.otherNaresuan Universityen
dc.date.accessioned2023-05-30T02:20:54Z-
dc.date.available2023-05-30T02:20:54Z-
dc.date.created2565en_US
dc.date.issued2565en_US
dc.identifier.urihttp://nuir.lib.nu.ac.th/dspace/handle/123456789/5532-
dc.description.abstractIn the context of daily life, reading comprehension is a crucial skill both in education and work because it may be developed to analyze, interpretation and assessment what is read. This study used a conceptual framework with OK5R learning management in conjunction with the Think-Pair-Share technique. The objectives of this research were to 1) develop a learning management plan using the OK5R learning management method with the Think-Pair-Share technique. 2) compare the reading comprehension ability of Mathayomsuksa 2 students before and after learning using OK5R learning management together with Think-Pair-Share techniques 3) study student satisfaction affecting OK5R learning management together with the Think-Pair-Share technique. The sample group consisted of 43 students in Mathayomsuksa 2/1 of Nernsaard Wittayakhom School, semester 2, academic year 2022, selected by purposive random sampling. The tools used in the research were 1) a learning management plan using OK5R learning management together with the Think-Pair-Share technique, 2) a reading comprehension test, and 3) a student satisfaction assessment on using this learning management techniques. The statistics used for data analysis were mean, percentage, standard deviation, and dependent t-test.   The results showed that 1) the learning management plan using the OK5R learning management together with the Think-Pair-Share technique was at the highest level of appropriateness. (x̄ = 4.71, S.D. = 0.50) 2) Reading comprehension of Mathayomsuksa 2 students after study was significantly higher than before study at the significance level of .05. 3) The level of satisfaction with the OK5R learning management together with the Think-Pair-Share technique is at the highest level. ( x̄ = 4.56, S.D. = 0.26)en
dc.description.abstractการอ่านจับใจความเป็นทักษะที่มีความสำคัญในบริบทของการดำเนินชีวิตประจำวัน ด้านการศึกษา และการทำงาน เนื่องจากเป็นทักษะที่สามารถพัฒนาให้รู้จักคิดวิเคราะห์ และสามารถเข้าใจเรื่องราวที่อ่าน วิเคราะห์ ตีความ แปลความ และประเมินค่าจากเรื่องที่อ่านได้ งานวิจัยนี้ได้พัฒนากรอบแนวคิดโดยใช้การจัดการเรียนรู้แบบ OK5R ร่วมกับเทคนิคเพื่อนคู่คิด และมีจุดมุ่งหมายของการวิจัยเพื่อ 1) พัฒนาแผนการจัดการเรียนรู้โดยใช้การจัดการเรียนรู้แบบ OK5R ร่วมกับเทคนิคเพื่อนคู่คิด เพื่อพัฒนาความสามารถในการอ่านจับใจความของนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 2 2) เปรียบเทียบความสามารถในการอ่านจับใจความของนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 2 ก่อนและหลังเรียนโดยใช้การจัดการเรียนรู้แบบ OK5R ร่วมกับเทคนิคเพื่อนคู่คิด และ 3) ศึกษาความพึงพอใจของนักเรียนที่มีผลต่อการจัดการเรียนรู้แบบ OK5R ร่วมกับเทคนิคเพื่อนคู่คิด การวิเคราะห์ผลการวิจัยนี้ใช้การเลือกสุ่มตัวอย่างแบบเจาะจงจากนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 2/1 โรงเรียนเนินสะอาดวิทยาคม ภาคเรียนที่ 2 ปีการศึกษา 2565 จำนวน 1 ห้องเรียน จำนวน 43 คน เครื่องมือที่ใช้ในการวิจัย ได้แก่ 1) แผนการจัดการเรียนรู้โดยใช้การจัดการเรียนรู้แบบ OK5R ร่วมกับเทคนิคเพื่อนคู่คิด 2) แบบวัดความสามารถในการอ่านจับใจความ และ 3) แบบประเมินความพึงพอใจของนักเรียนที่มีต่อการจัดการเรียนรู้ สถิติที่ใช้ในการวิเคราะห์ข้อมูล ได้แก่ ค่าเฉลี่ย ร้อยละ ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน การทดสอบ t-test dependent ผลการวิจัยพบว่า 1) แผนการจัดการเรียนรู้โดยใช้การจัดการเรียนรู้แบบ OK5R ร่วมกับเทคนิคเพื่อนคู่คิดมีความเหมาะสมอยู่ในระดับมากที่สุด ( x̄ = 4.71, S.D. = 0.50) 2) ความสามารถในการอ่านจับใจความของนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 2 หลังเรียนสูงกว่าก่อนเรียนอย่างมีนัยสำคัญ ทางสถิติที่ .05 และ 3) นักเรียนมีความพึงพอใจหลังการจัดการเรียนรู้แบบ OK5R ร่วมกับเทคนิคเพื่อนคู่คิด อยู่ในระดับมากที่สุด ( x̄ = 4.56, S.D. = 0.26)th
dc.language.isothen_US
dc.publisherNaresuan Universityen_US
dc.rightsNaresuan Universityen_US
dc.subjectการอ่านจับใจความth
dc.subjectOK5Rth
dc.subjectเทคนิคเพื่อนคู่คิดth
dc.subjectReading Comprehensionen
dc.subjectOK5Ren
dc.subjectThink-Pair-Shareen
dc.subject.classificationSocial Sciencesen
dc.subject.classificationEducationen
dc.subject.classificationTraining for pre-school teachersen
dc.titleการพัฒนาความสามารถด้านการอ่านจับใจความของนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 2 ด้วยการจัดการเรียนรู้แบบ OK5R ร่วมกับเทคนิคเพื่อนคู่คิดth
dc.titleTHE DEVELOPMENT OF READING COMPREHENSION ABILITIES OF MATHAYOMSUKSA 2 STUDENTS WITH OK5R LEARNING MANAGEMENT IN CONJUNCTION WITH THE THINK-PAIR-SHARE TECHNIQUEen
dc.typeIndependent Studyen
dc.typeการค้นคว้าอิสระth
dc.contributor.coadvisorSongphop Khunmathuroten
dc.contributor.coadvisorทรงภพ ขุนมธุรสth
dc.contributor.emailadvisorsongphopk@nu.ac.then_US
dc.contributor.emailcoadvisorsongphopk@nu.ac.then_US
dc.description.degreenameMaster of Education (M.Ed.)en
dc.description.degreenameการศึกษามหาบัณฑิต (กศ.ม.)th
dc.description.degreelevelMaster's Degreeen
dc.description.degreelevelปริญญาโทth
dc.description.degreedisciplineDepartment of Educationen
dc.description.degreedisciplineภาควิชาการศึกษาth
Appears in Collections:คณะศึกษาศาสตร์

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
PatinyaKomonkitisakul.pdf7.55 MBAdobe PDFView/Open


Items in NU Digital Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.