Please use this identifier to cite or link to this item:
http://nuir.lib.nu.ac.th/dspace/handle/123456789/5519
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor | Ketsara Phetnadi | en |
dc.contributor | เกสรา เพ็ชรนาดี | th |
dc.contributor.advisor | Namthip Ongrardwanich | en |
dc.contributor.advisor | น้ำทิพย์ องอาจวาณิชย์ | th |
dc.contributor.other | Naresuan University | en |
dc.date.accessioned | 2023-05-30T02:20:52Z | - |
dc.date.available | 2023-05-30T02:20:52Z | - |
dc.date.created | 2565 | en_US |
dc.date.issued | 2565 | en_US |
dc.identifier.uri | http://nuir.lib.nu.ac.th/dspace/handle/123456789/5519 | - |
dc.description.abstract | The objectives of this study were 1) to compare before and after learning achievement in creative writing using a Synectic model with the worksheets of first-year vocational certificate students and 2) to investigate the satisfaction with learning in creative writing using a Synectic model with the worksheets of first-year vocational certificate students. This study was an experimental study. The population was 34 groups of 756 first-year vocational students at Nakhon Sawan Technical College, semester 2, academic year 2022. The sample group consisted of 20 first-year vocational certificate students from 2 groups in the Construction department at Nakhonsawan Technical College during semester 2 of the academic year 2022, using cluster random sampling and the classroom as a randomized unit. The research instruments were used: 1) 4 lesson plans and 4 sets of worksheets in creative writing using a Synectic model with the worksheets, 2) a four - multiple choice, twenty-item achievement test in creative writing using a Synectic model with the worksheets, and 3) a questionnaire to assess students' satisfaction with learning management. The statistics were used: mean, percentage, standard deviation, and dependent t-test. The findings showed that 1) The achievement in creative writing using a Synectic model with the worksheets of first-year vocational certificate students after learning was significantly higher than before learning at the level of .05. 2) The students' satisfaction after learning was at the highest level ( x̅ = 4.51, S.D = 0.67). | en |
dc.description.abstract | การวิจัยครั้งนี้มีจุดมุ่งหมายของการวิจัยเพื่อ 1) เปรียบเทียบผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนเรื่องการเขียนเชิงสร้างสรรค์ โดยใช้รูปแบบซินเนคติกส์ร่วมกับแบบฝึก ของนักเรียนระดับประกาศนียบัตรวิชาชีพ (ปวช.) ชั้นปีที่ 1 ก่อนเรียนและหลังเรียน และ 2) ศึกษาความพึงพอใจที่มีต่อการเรียนเรื่องการเขียนเชิงสร้างสรรค์ โดยใช้รูปแบบซินเนคติกส์ร่วมกับแบบฝึก ของนักเรียนระดับประกาศนียบัตรวิชาชีพ (ปวช.) ชั้นปีที่ 1 เป็นการวิจัยเชิงทดลอง ประชากร ได้แก่ นักเรียนระดับประกาศนียบัตรวิชาชีพ (ปวช.) ชั้นปีที่ 1 วิทยาลัยเทคนิคนครสวรรค์ ภาคเรียนที่ 2 ปีการศึกษา 2565 จำนวน 34 กลุ่มเรียน จำนวนทั้งหมด 756 คนกลุ่มตัวอย่าง ได้แก่ นักเรียนระดับประกาศนียบัตรวิชาชีพ (ปวช.) ชั้นปีที่ 1 วิทยาลัยเทคนิคนครสวรรค์ ภาคเรียนที่ 2 ปีการศึกษา 2565 สาขางานก่อสร้าง กลุ่ม 2 จำนวน 20 คน โดยใช้วิธีการสุ่มแบบกลุ่ม (Cluster Random Sampling) และใช้กลุ่มเรียนเป็นหน่วยในการสุ่ม เครื่องมือที่การวิจัยครั้งนี้ ได้แก่ 1) แผนการจัดการเรียนรู้เรื่องการเขียนเชิงสร้างสรรค์โดยใช้รูปแบบซินเนคติกส์ร่วมกับแบบฝึก จำนวน 4 แผนและแบบฝึก 4 ชุด 2) แบบทดสอบวัดผลสัมฤทธิ์ทางการเรียน เรื่องการเขียนเชิงสร้างสรรค์โดยใช้รูปแบบซินเนคติกส์ร่วมกับแบบฝึก แบบปรนัยชนิดเลือกตอบ 4 ตัวเลือก จำนวน 20 ข้อ 3) แบบประเมินความพึงพอใจของนักเรียนที่มีต่อการจัดการเรียนรู้ สถิติที่ใช้ ได้แก่ ค่าเฉลี่ย ร้อยละ ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐานการทดสอบ t-test dependent ผลการวิจัยพบว่า 1) ผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนเรื่องการเขียนเชิงสร้างสรรค์ โดยใช้รูปแบบซินเนคติกส์ร่วมกับแบบฝึกของนักเรียนระดับประกาศนียบัตรวิชาชีพ (ปวช.) ชั้นปีที่ 1 หลังเรียนสูงกว่าก่อนเรียนอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติ .05 2) นักเรียนมีความพึงพอใจหลังการจัดการเรียนรู้เรื่องการเขียนเชิงสร้างสรรค์ โดยใช้รูปแบบซินเนคติกส์ร่วมกับแบบฝึก อยู่ในระดับมากที่สุด ( x̅ = 4.51, S.D = 0.67) | th |
dc.language.iso | th | en_US |
dc.publisher | Naresuan University | en_US |
dc.rights | Naresuan University | en_US |
dc.subject | การเขียนเชิงสร้างสรรค์ | th |
dc.subject | ซินเนคติกส์ | th |
dc.subject | แบบฝึก | th |
dc.subject | Creative Writing | en |
dc.subject | Synectic | en |
dc.subject | Worksheet | en |
dc.subject.classification | Social Sciences | en |
dc.subject.classification | Education | en |
dc.subject.classification | Training for pre-school teachers | en |
dc.title | การพัฒนาผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนเรื่องการเขียนเชิงสร้างสรรค์ โดยใช้รูปแบบซินเนคติกส์ร่วมกับแบบฝึก ของนักเรียนระดับประกาศนียบัตรวิชาชีพ (ปวช.) ชั้นปีที่ 1 | th |
dc.title | THE DEVELOPMENT OF LEARNING ACHIEVEMENT ON CREATIVE WRITING BY USING THE SYNECTICS PATTERN WITH THE WORKSHEET OF THE FRIST YEAR VOCATIONAL CERTIFICATE STUDENTS | en |
dc.type | Independent Study | en |
dc.type | การค้นคว้าอิสระ | th |
dc.contributor.coadvisor | Namthip Ongrardwanich | en |
dc.contributor.coadvisor | น้ำทิพย์ องอาจวาณิชย์ | th |
dc.contributor.emailadvisor | namthipo@nu.ac.th | en_US |
dc.contributor.emailcoadvisor | namthipo@nu.ac.th | en_US |
dc.description.degreename | Master of Education (M.Ed.) | en |
dc.description.degreename | การศึกษามหาบัณฑิต (กศ.ม.) | th |
dc.description.degreelevel | Master's Degree | en |
dc.description.degreelevel | ปริญญาโท | th |
dc.description.degreediscipline | Department of Education | en |
dc.description.degreediscipline | ภาควิชาการศึกษา | th |
Appears in Collections: | คณะศึกษาศาสตร์ |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
KetsaraPhetnadi.pdf | 10.66 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in NU Digital Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.