Please use this identifier to cite or link to this item: http://nuir.lib.nu.ac.th/dspace/handle/123456789/5519
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributorKetsara Phetnadien
dc.contributorเกสรา เพ็ชรนาดีth
dc.contributor.advisorNamthip Ongrardwanichen
dc.contributor.advisorน้ำทิพย์ องอาจวาณิชย์th
dc.contributor.otherNaresuan Universityen
dc.date.accessioned2023-05-30T02:20:52Z-
dc.date.available2023-05-30T02:20:52Z-
dc.date.created2565en_US
dc.date.issued2565en_US
dc.identifier.urihttp://nuir.lib.nu.ac.th/dspace/handle/123456789/5519-
dc.description.abstractThe objectives of this study were 1) to compare before and after learning achievement in creative writing using a Synectic model with the worksheets of first-year vocational certificate students and 2) to investigate the satisfaction with learning in creative writing using a Synectic model with the worksheets of first-year vocational certificate students. This study was an experimental study. The population was 34 groups of 756 first-year vocational students at Nakhon Sawan Technical College, semester 2, academic year 2022. The sample group consisted of 20 first-year vocational certificate students from 2 groups in the Construction department at Nakhonsawan Technical College during semester 2 of the academic year 2022, using cluster random sampling and the classroom as a randomized unit. The research instruments were used: 1) 4 lesson plans and 4 sets of worksheets in creative writing using a Synectic model with the worksheets, 2) a four - multiple choice, twenty-item achievement test in creative writing using a Synectic model with the worksheets, and 3) a questionnaire to assess students' satisfaction with learning management. The statistics were used: mean, percentage, standard deviation, and dependent t-test. The findings showed that 1) The achievement in creative writing using a Synectic model with the worksheets of first-year vocational certificate students after learning was significantly higher than before learning at the level of .05. 2) The students' satisfaction after learning was at the highest level ( x̅ = 4.51, S.D = 0.67).en
dc.description.abstractการวิจัยครั้งนี้มีจุดมุ่งหมายของการวิจัยเพื่อ 1) เปรียบเทียบผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนเรื่องการเขียนเชิงสร้างสรรค์ โดยใช้รูปแบบซินเนคติกส์ร่วมกับแบบฝึก ของนักเรียนระดับประกาศนียบัตรวิชาชีพ (ปวช.) ชั้นปีที่ 1 ก่อนเรียนและหลังเรียน และ 2) ศึกษาความพึงพอใจที่มีต่อการเรียนเรื่องการเขียนเชิงสร้างสรรค์ โดยใช้รูปแบบซินเนคติกส์ร่วมกับแบบฝึก ของนักเรียนระดับประกาศนียบัตรวิชาชีพ (ปวช.) ชั้นปีที่ 1 เป็นการวิจัยเชิงทดลอง ประชากร ได้แก่ นักเรียนระดับประกาศนียบัตรวิชาชีพ (ปวช.) ชั้นปีที่ 1 วิทยาลัยเทคนิคนครสวรรค์ ภาคเรียนที่ 2 ปีการศึกษา 2565 จำนวน 34 กลุ่มเรียน จำนวนทั้งหมด 756 คนกลุ่มตัวอย่าง ได้แก่ นักเรียนระดับประกาศนียบัตรวิชาชีพ (ปวช.) ชั้นปีที่ 1 วิทยาลัยเทคนิคนครสวรรค์ ภาคเรียนที่ 2 ปีการศึกษา 2565 สาขางานก่อสร้าง กลุ่ม 2 จำนวน 20 คน โดยใช้วิธีการสุ่มแบบกลุ่ม (Cluster Random Sampling) และใช้กลุ่มเรียนเป็นหน่วยในการสุ่ม เครื่องมือที่การวิจัยครั้งนี้ ได้แก่ 1) แผนการจัดการเรียนรู้เรื่องการเขียนเชิงสร้างสรรค์โดยใช้รูปแบบซินเนคติกส์ร่วมกับแบบฝึก จำนวน 4 แผนและแบบฝึก 4 ชุด 2) แบบทดสอบวัดผลสัมฤทธิ์ทางการเรียน เรื่องการเขียนเชิงสร้างสรรค์โดยใช้รูปแบบซินเนคติกส์ร่วมกับแบบฝึก แบบปรนัยชนิดเลือกตอบ 4 ตัวเลือก จำนวน 20 ข้อ 3) แบบประเมินความพึงพอใจของนักเรียนที่มีต่อการจัดการเรียนรู้ สถิติที่ใช้ ได้แก่ ค่าเฉลี่ย ร้อยละ ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐานการทดสอบ t-test dependent ผลการวิจัยพบว่า 1) ผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนเรื่องการเขียนเชิงสร้างสรรค์ โดยใช้รูปแบบซินเนคติกส์ร่วมกับแบบฝึกของนักเรียนระดับประกาศนียบัตรวิชาชีพ (ปวช.) ชั้นปีที่ 1 หลังเรียนสูงกว่าก่อนเรียนอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติ .05 2) นักเรียนมีความพึงพอใจหลังการจัดการเรียนรู้เรื่องการเขียนเชิงสร้างสรรค์ โดยใช้รูปแบบซินเนคติกส์ร่วมกับแบบฝึก อยู่ในระดับมากที่สุด (  x̅ = 4.51, S.D = 0.67)th
dc.language.isothen_US
dc.publisherNaresuan Universityen_US
dc.rightsNaresuan Universityen_US
dc.subjectการเขียนเชิงสร้างสรรค์th
dc.subjectซินเนคติกส์th
dc.subjectแบบฝึกth
dc.subjectCreative Writingen
dc.subjectSynecticen
dc.subjectWorksheeten
dc.subject.classificationSocial Sciencesen
dc.subject.classificationEducationen
dc.subject.classificationTraining for pre-school teachersen
dc.titleการพัฒนาผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนเรื่องการเขียนเชิงสร้างสรรค์ โดยใช้รูปแบบซินเนคติกส์ร่วมกับแบบฝึก ของนักเรียนระดับประกาศนียบัตรวิชาชีพ (ปวช.) ชั้นปีที่ 1th
dc.titleTHE DEVELOPMENT  OF LEARNING ACHIEVEMENT ON CREATIVE WRITING BY USING THE SYNECTICS PATTERN WITH THE WORKSHEET OF THE FRIST YEAR VOCATIONAL CERTIFICATE STUDENTSen
dc.typeIndependent Studyen
dc.typeการค้นคว้าอิสระth
dc.contributor.coadvisorNamthip Ongrardwanichen
dc.contributor.coadvisorน้ำทิพย์ องอาจวาณิชย์th
dc.contributor.emailadvisornamthipo@nu.ac.then_US
dc.contributor.emailcoadvisornamthipo@nu.ac.then_US
dc.description.degreenameMaster of Education (M.Ed.)en
dc.description.degreenameการศึกษามหาบัณฑิต (กศ.ม.)th
dc.description.degreelevelMaster's Degreeen
dc.description.degreelevelปริญญาโทth
dc.description.degreedisciplineDepartment of Educationen
dc.description.degreedisciplineภาควิชาการศึกษาth
Appears in Collections:คณะศึกษาศาสตร์

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
KetsaraPhetnadi.pdf10.66 MBAdobe PDFView/Open


Items in NU Digital Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.