Please use this identifier to cite or link to this item:
http://nuir.lib.nu.ac.th/dspace/handle/123456789/5514
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor | Rittichai Suriyan | en |
dc.contributor | ฤทธิชัย สุริยัน | th |
dc.contributor.advisor | Thirasak Uppamaiathichai | en |
dc.contributor.advisor | ธีรศักดิ์ อุปไมยอธิชัย | th |
dc.contributor.other | Naresuan University | en |
dc.date.accessioned | 2023-05-30T02:20:50Z | - |
dc.date.available | 2023-05-30T02:20:50Z | - |
dc.date.created | 2565 | en_US |
dc.date.issued | 2565 | en_US |
dc.identifier.uri | http://nuir.lib.nu.ac.th/dspace/handle/123456789/5514 | - |
dc.description.abstract | The purposes of this research were to study risk management of district non-formal and informal education centre in Sukhothai province non-formal and informal education centre. Step 1: Study risk management, the samples were school administrators and teachers Sukhothai province non-formal and informal education centre were 108. School administrators obtained by selecting a specific number were 9 and the teachers were obtained by random stratification were 99. Data were collected by using a questionnaire, Statistics used in data analysis were average and standard deviation. Step 2: Study of the guidelines for risk management. Informant group were senior experts obtained by selecting a specific number were 5. Data were collected by using interview and analyzed data with content analysis. The research showed that 1. Risk management of district non-formal and informal education centre in Sukhothai province non-formal and informal education centre is high in overall. The considering the individual aspects, it was found that strategy is high, followed by regulations and the lowest is finance and property. 2. Guideline study results for risk management of district non-formal and informal education centre in Sukhothai province non-formal and informal education centre. Found that: school administrators should be meetings to create understanding. Give stakeholders the opportunity for participate in acknowledge information and give information, advice, planning, follow up and reporting the performance of all activities together. There is a guideline for the operations. Including memorandum of agreement in the performance of personnel together with educational institution administrators. However, school administrators should be making motivation and encouragement, suggestion, support teamwork in performance of assigned duties and organizing the learning process all the time. | en |
dc.description.abstract | การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์ เพื่อศึกษาการบริหารความเสี่ยงของศูนย์การศึกษานอกระบบและการศึกษาตามอัธยาศัยอำเภอ/เขต สังกัดสำนักงาน กศน.จังหวัดสุโขทัย โดยวิธีดำเนินการวิจัย ขั้นตอนที่1 การศึกษาการบริหารความเสี่ยง กลุ่มตัวอย่างได้แก่ ผู้บริหารสถานศึกษาและ ครู สังกัด สำนักงาน กศน.จังหวัดสุโขทัย จำนวน 108 คน แบ่งเป็นผู้บริหาร 9 คน ได้มาจากการเลือกแบบเจาะจง และครู 99 คน ได้มาจากวิธีการสุ่มแบบแบ่งชั้น เก็บรวบรวมข้อมูลด้วยแบบสอบถาม วิเคราะห์ข้อมูลด้วยค่าเฉลี่ย และค่าส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน และขั้นตอนที่ 2 การศึกษาแนวทางการบริหารความเสี่ยง กลุ่มผู้ให้ข้อมูล ได้แก่ผู้ทรงคุณวุฒิ จำนวน 5 คน ได้โดยการเลือกแบบเจาะจง เก็บรวบรวมข้อมูลด้วยการสัมภาษณ์ วิเคราะห์ข้อมูลด้วยการวิเคราะห์เนื้อหา ผลการวิจัยพบว่า การบริหารความเสี่ยงของศูนย์การศึกษานอกระบบและการศึกษาตามอัธยาศัยอำเภอ/เขต สังกัดสำนักงาน กศน.จังหวัดสุโขทัย ในภาพรวมมีการปฏิบัติอยู่ในระดับมาก เมื่อพิจารณารายด้าน พบว่า ด้านที่มีการปฏิบัติสูงสุด คือ ด้านกลยุทธ์ รองลงมา คือ ด้านกฎระเบียบ และด้านที่มีการปฏิบัติต่ำสุด คือ ด้านการเงินและทรัพย์สิน ผลการศึกษาแนวทางการบริหารความเสี่ยงของศูนย์การศึกษานอกระบบและการศึกษาตามอัธยาศัยอำเภอ/เขต สังกัดสำนักงาน กศน.จังหวัดสุโขทัย พบว่า ผู้บริหารสถานศึกษาควรมีการจัดประชุมสร้างความเข้าใจ เปิดโอกาสให้ผู้เกี่ยวข้อง ผู้มีส่วนได้ส่วนเสีย เข้ามามีส่วนร่วมในการรับทราบข้อมูล และให้ข้อมูล คำแนะนำ การวางแผน การกำกับ ติดตาม การรายงานผลการดำเนินงานในทุกกิจกรรมร่วมกัน มีการจัดทำคู่มือแนวทางในการปฏิบัติงาน รวมทั้งการบันทึกข้อตกลงในการปฏิบัติงานของบุคลากรร่วมกับผู้บริหารสถานศึกษา ทั้งนี้ผู้บริหารสถานศึกษาควรมีการสร้างแรงจูงใจและกำลังใจ คำปรึกษา ส่งเสริมการทำงานเป็นทีมในการปฏิบัติงานตามหน้าที่ที่ได้รับมอบหมายและการจัดกระบวนการเรียนรู้อย่างสม่ำเสมอ | th |
dc.language.iso | th | en_US |
dc.publisher | Naresuan University | en_US |
dc.rights | Naresuan University | en_US |
dc.subject | การบริหารความเสี่ยง | th |
dc.subject | ศูนย์การศึกษานอกระบบและการศึกษาตามอัธยาศัยอำเภอ/เขต | th |
dc.subject | สำนักงาน กศน.จังหวัดสุโขทัย | th |
dc.subject | Risk Management | en |
dc.subject | District Non-Formal and Informal Education Centre | en |
dc.subject | Sukhothai Provincial Office of the Non-Formal and Informal Education | en |
dc.subject.classification | Social Sciences | en |
dc.subject.classification | Education | en |
dc.subject.classification | Education science | en |
dc.title | การบริหารความเสี่ยงของศูนย์การศึกษานอกระบบและการศึกษาตามอัธยาศัยอำเภอ/เขต สังกัดสำนักงาน กศน.จังหวัดสุโขทัย | th |
dc.title | Risk Management of District Non-Formal and Informal Education Centre in Sukhothai Province Non-Formal and Informal Education Centre | en |
dc.type | Independent Study | en |
dc.type | การค้นคว้าอิสระ | th |
dc.contributor.coadvisor | Thirasak Uppamaiathichai | en |
dc.contributor.coadvisor | ธีรศักดิ์ อุปไมยอธิชัย | th |
dc.contributor.emailadvisor | thirasaku@nu.ac.th | en_US |
dc.contributor.emailcoadvisor | thirasaku@nu.ac.th | en_US |
dc.description.degreename | Master of Education (M.Ed.) | en |
dc.description.degreename | การศึกษามหาบัณฑิต (กศ.ม.) | th |
dc.description.degreelevel | Master's Degree | en |
dc.description.degreelevel | ปริญญาโท | th |
dc.description.degreediscipline | Department of Educational Administration and Development | en |
dc.description.degreediscipline | ภาควิชาบริหาร วิจัย และพัฒนานวัตกรรมทางการศึกษา | th |
Appears in Collections: | คณะศึกษาศาสตร์ |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
RittichaiSuriyan.pdf | 1.73 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in NU Digital Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.