Please use this identifier to cite or link to this item: http://nuir.lib.nu.ac.th/dspace/handle/123456789/5367
Title: การพัฒนาชุดเกม Unplugged Codingเพื่อส่งเสริมทักษะการคิดเชิงคำนวณ สำหรับนักเรียนชั้นประถมศึกษาตอนต้น
The development of Unplugged Coding game package for enhancing computational thinking skill for primary school student.
Authors: Pornnapat Yaiwong
พรนภัส ใหญ่วงค์
Angkana Onthanee
อังคณา อ่อนธานี
Naresuan University
Angkana Onthanee
อังคณา อ่อนธานี
angkanao@nu.ac.th
angkanao@nu.ac.th
Keywords: เกมUnplugged Coding
ทักษะการคิดเชิงคำนวณ
Unplugged Coding Game
computational thinking skill
Issue Date: 2565
Publisher: Naresuan University
Abstract: The purposes of this research were 1) to create and find out the efficiency of Unplugged Coding Game Package for enhancing computational thinking skill of primary school student to possess the 80/80 efficient criterion 2) to study the results of Unplugged Coding Game package for enhancing computational thinking of primary school student. The study’s sample, selected by cluster random sampling, was 24 students studying in the first grade PAMAIUTID 4 School, TAK. The research Instrument was Unplugged Coding Game package. The data collecting tool was the computational thinking tests which analyzed data by Average, Standard deviation, comparing between Pre-test and Post-test by t-test dependent, and comparing Post-test with criteria of 75 percent by t-test one sample. The findings were as follows: 1. Acquired 6 Unplugged Coding Game packages for enhancing computational thinking of the primary school students as follows: Photo Hunter, Fabric Puzzle, Graph Paper, Codding Robot, The Adventure of the Hmong kids, and The creative kids. The Unplugged Coding Game package was highly suitable (x= 4.92, S.D. = 0.28) and the efficient criterion was 92.00/91.80 above the standard (80/80). 2.  The student’s computational thinking skill between Pre-Test and Post-Test student’s score showed that Post-Test score was significantly higher than Pre-test score at the level of.05 and students' Post-Test scores were significantly higher than the criterion at the level of .05.
การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อ 1) สร้างและหาประสิทธิภาพของชุดเกม Unplugged Coding เพื่อส่งเสริมทักษะการคิดเชิงคำนวณของนักเรียนในระดับชั้นประถมศึกษาตอนต้นให้มีประสิทธิภาพตามเกณฑ์ 80/80 2) ศึกษาผลการใช้ชุดเกม Unplugged Coding เพื่อส่งเสริมทักษะการคิดเชิงคำนวณของนักเรียนในระดับชั้นประถมศึกษาตอนต้น กลุ่มตัวอย่างที่ใช้ในการทดลองคือนักเรียนระดับชั้นประถมศึกษาปีที่ 1 โรงเรียนป่าไม้อุทิศ 4  จังหวัดตาก จำนวน 24 คน ซึ่งได้มาจากการสุ่มแบบกลุ่ม เครื่องมือที่ใช้ในการวิจัย คือชุดเกม Unplugged Coding เครื่องมือที่ใช้ในการเก็บรวบรวมข้อมูลคือแบบทดสอบวัดทักษะการคิดเชิงคำนวณ วิเคราะห์ข้อมูลโดยการหาค่าเฉลี่ย ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน การเปรียบเทียบทักษะการคิดเชิงคำนวณก่อนและหลังเรียนโดยใช้สถิติทดสอบทีแบบไม่เป็นอิสระต่อกัน ( T-test Dependent) และเปรียบเทียบทักษะการคิดเชิงคำนวณหลังเรียนกับเกณฑ์ร้อยละ75 โดยใช้สถิตทดสอบทีแบบกลุ่มเดียว (T-test one sample) ผลการวิจัยพบว่า 1) ชุดเกม Unplugged Coding เพื่อส่งเสริมทักษะการคิดเชิงคำนวณ สำหรับนักเรียนชั้นประถมศึกษาตอนต้นจำนวน 6 ชุด ได้แก่ เกมจับผิดภาพผ้าปักลายม้ง เกมเติมต่อลายม้ง เกมgraph paperลายม้ง เกมโค้ดดิ้งหุ่นยนต์สร้างลายม้ง เกมการผจญภัยของหนูน้อยนักออกแบบลาย และเกมหนูน้อยนักสร้างลาย มีความเหมาะสมอยู่ในระดับมากที่สุด มีประสิทธิภาพเท่ากับ 92.00/91.80 2) นักเรียนมีทักษะการคิดเชิงคำนวณระหว่างก่อนเรียนและหลังเรียนด้วยชุดเกม Unplugged Coding มีคะแนนทดสอบหลังเรียนสูงกว่าการทดสอบก่อนเรียนอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ.05 และพบว่าคะแนนสอบหลังเรียนของนักเรียนสูงกว่าเกณฑ์อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ.05
URI: http://nuir.lib.nu.ac.th/dspace/handle/123456789/5367
Appears in Collections:คณะศึกษาศาสตร์

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
PornnapatYaiwong.pdf5.1 MBAdobe PDFView/Open


Items in NU Digital Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.