Please use this identifier to cite or link to this item:
http://nuir.lib.nu.ac.th/dspace/handle/123456789/5359
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor | SATHAPORN POOMPAO | en |
dc.contributor | สถาพร ปุ่มเป้า | th |
dc.contributor.advisor | Kanchana Witchayapakorn | en |
dc.contributor.advisor | กาญจนา วิชญาปกรณ์ | th |
dc.contributor.other | Naresuan University | en |
dc.date.accessioned | 2023-04-18T03:00:05Z | - |
dc.date.available | 2023-04-18T03:00:05Z | - |
dc.date.created | 2563 | en_US |
dc.date.issued | 2563 | en_US |
dc.identifier.uri | http://nuir.lib.nu.ac.th/dspace/handle/123456789/5359 | - |
dc.description.abstract | The purpose of this research were 1) to establish and determine the effectiveness of learning activities to develop the ability to read the literature on the Nirat Phu Khao Thong analytically using the teaching method SQ4R in accordance with multimedia for the Mathayomsuksa 1 students according to the standard criteria of 80/80. 2) to compare the ability to read the literature on the Nirat Phu Khao Thong analytically by the Mathayomsuksa 1 students before and after organizing learning activities using the SQ4R teaching method in conjunction with the multimedia media. 3) to study the satisfaction of the Mathayomsuksa 1 students towards learning activities to develop the ability to read the literature on the Nirat Phu Khao Thong analytically using the teaching method SQ4R in conjunction with multimedia. Population sample was Mathayomsuksa 1 students of Satit Wittayalai Song Phutthachinnarat School, Muang District, Phitsanulok Province, 2nd Semester, Academic Year 2020, with a total of 23 learners, which were obtained using Purposive Sampling. The research instruments were 1) lesson plan of literature learning management on the Nirat Phu Khao Thong using the teaching method SQ4R in conjunction with multimedia for the Mathayomsuksa 1 students 2) multimedia media and literature on the Nirat Phu Khao Thong for the Mathayomsuksa 1 students. 3) analytical reading ability test 4) student satisfaction questionnaire with learning activities. The data were analyzed by the means of statistics, mean (x̅), standard deviation (S.D.), t - test for dependent variable and t - test One Sample. The results of the research were as follows: 1) The results of studying and probing on the effectiveness of learning activities to develop the ability to read the literature on the Nirat Phu Khao Thong analytically using the teaching method SQ4R in conjunction with multimedia for the Mathayomsuksa 1students suggested that the quality was at the highest level (x̅= 4.83, S.D. = 0.38), and when it was tested for implementation, the efficiency was 85.84/81.74. 2) Analytical reading ability of the literature on the Nirat Phu Khao Thong using the teaching method SQ4R in conjunction with multimedia for the Mathayomsuksa 1 students after studying was significantly higher than that of the before studying at the .05 level. 3) The results of the students' satisfaction on study the learning activities to develop the ability to read the literature on the Nirat Phu Khao Thong analytically using the teaching method SQ4R in conjunction with the multimedia for the Mathayomsuksa 1 students suggested that it was overall at the highest level (x̅= 4.66, S.D. = 0.57) More than statistically significant criteria at the .05 level. | en |
dc.description.abstract | การวิจัยในครั้งนี้มีวัตถุประสงค์ เพื่อ 1) สร้างและหาประสิทธิภาพของการจัดกิจกรรมการเรียนรู้ เพื่อพัฒนาความสามารถในการอ่านเชิงวิเคราะห์วรรณคดีเรื่องนิราศภูเขาทอง โดยใช้วิธีการสอนแบบ SQ4R ร่วมกับสื่อมัลติมีเดีย สำหรับนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 1 ตามเกณฑ์มาตรฐาน 80/80 2) เปรียบเทียบความสามารถในการอ่านเชิงวิเคราะห์วรรณคดี เรื่องนิราศภูเขาทอง ของนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 1 ก่อนและหลังการจัดกิจกรรมการเรียนรู้ด้วยวิธีการสอนแบบ SQ4R ร่วมกับสื่อมัลติมีเดีย และ 3) ศึกษาความพึงพอใจของนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 1 ที่มีต่อการจัดกิจกรรมการเรียนรู้ เพื่อพัฒนาความสามารถในการอ่านเชิงวิเคราะห์วรรณคดี เรื่องนิราศภูเขาทอง โดยใช้วิธีการสอนแบบ SQ4R ร่วมกับสื่อมัลติมีเดีย ประชากรและกลุ่มตัวอย่าง ประชากร ได้แก่ นักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 1 โรงเรียนสาธิตวิทยาลัยสงฆ์พุทธชินราช อำเภอเมือง จังหวัดพิษณุโลก ภาคเรียนที่ 2 ปีการศึกษา 2563 กลุ่มตัวอย่าง ได้แก่ นักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 1 โรงเรียนสาธิตวิทยาลัยสงฆ์พุทธชินราช อำเภอเมือง จังหวัดพิษณุโลก ภาคเรียนที่ 2 ปีการศึกษา 2563 จำนวน 23 รูป ซึ่งได้มาจากการเลือกแบบเจาะจง (Purposive Sampling) เครื่องมือที่ใช้ในการวิจัย ได้แก่ 1) แผนการจัดการเรียนรู้ วรรณคดี เรื่องนิราศภูเขาทอง โดยใช้วิธีการสอนแบบ SQ4R ร่วมกับ สื่อมัลติมีเดีย สำหรับนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 1 2) สื่อมัลติมีเดีย วรรณคดี เรื่องนิราศภูเขาทอง สำหรับนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 1 3) แบบทดสอบวัดความสามารถในการอ่านเชิงวิเคราะห์ 4) แบบสอบถามความพึงพอใจของนักเรียนที่มีต่อการจัดกิจกรรมการเรียนรู้ การวิเคราะห์ข้อมูลโดยใช้สถิติค่าเฉลี่ย (x̅) ค่าเบี่ยงเบนมาตรฐาน (S.D.) การทดสอบค่าทีแบบไม่เป็นอิสระต่อกัน (t – test for dependent) และสถิติทดสอบกลุ่มเดียว (t – test One Sample) ผลการวิจัยพบว่า 1. ผลการสร้างและหาประสิทธิภาพของการจัดกิจกรรมการเรียนรู้ เพื่อพัฒนาความสามารถในการอ่านเชิงวิเคราะห์วรรณคดี เรื่องนิราศภูเขาทอง โดยใช้วิธีการสอนแบบ SQ4R ร่วมกับสื่อมัลติมีเดีย สำหรับนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 1 มีคุณภาพอยู่ในระดับมากที่สุด (x̅ = 4.83,S.D. = 0.38) และเมื่อนำไปทดลองใช้พบว่ามีประสิทธิภาพ เท่ากับ 85.84/81.74 2. ความสามารถในการอ่านเชิงวิเคราะห์วรรณคดี เรื่องนิราศภูเขาทอง ของนักเรียน ที่เรียนด้วยการจัดกิจกรรมการเรียนรู้ โดยใช้วิธีการสอนแบบ SQ4R ร่วมกับสื่อมัลติมีเดีย สำหรับนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 1 หลังเรียนสูงกว่าก่อนเรียนอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .05 3. ผลการศึกษาความพึงพอใจของนักเรียนที่มีต่อการจัดกิจกรรมการเรียนรู้ เพื่อพัฒนาความสามารถในการอ่านเชิงวิเคราะห์วรรณคดี เรื่องนิราศภูเขาทอง โดยใช้วิธีการสอนแบบ SQ4R ร่วมกับสื่อมัลติมีเดีย สำหรับนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 1 โดยภาพรวมอยู่ในระดับมากที่สุด (x̅ = 4.66, S.D. = 0.57) สูงกว่าเกณฑ์อย่างมีนัยสำคัญสำคัญทางสถิติที่ระดับ .05 | th |
dc.language.iso | th | en_US |
dc.publisher | Naresuan University | en_US |
dc.rights | Naresuan University | en_US |
dc.subject | วิธีการสอนแบบ SQ4R | th |
dc.subject | สื่อมัลติมีเดีย | th |
dc.subject | ความสามารถในการอ่านเชิงวิเคราะห์ | th |
dc.subject | Teaching method SQ4R | en |
dc.subject | Multimedia | en |
dc.subject | The ability to read Analytically | en |
dc.subject.classification | Social Sciences | en |
dc.subject.classification | Education | en |
dc.subject.classification | Training for teachers at basic levels | en |
dc.title | การพัฒนาความสามารถในการอ่านเชิงวิเคราะห์วรรณคดี เรื่องนิราศภูเขาทองโดยใช้วิธีการสอนแบบ SQ4R ร่วมกับสื่อมัลติมีเดีย สำหรับนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 1 | th |
dc.title | THE DEVELOPMENT OF ANALYTICAL READING ABILITY IN LITERARY TITLE NIRAT PHU KHAO THONG BY USING SQ4R METHOD WITH MULTIMEDIA FOR MATTHAYOM 1 STUDENTS | en |
dc.type | Thesis | en |
dc.type | วิทยานิพนธ์ | th |
dc.contributor.coadvisor | Kanchana Witchayapakorn | en |
dc.contributor.coadvisor | กาญจนา วิชญาปกรณ์ | th |
dc.contributor.emailadvisor | kanchanaw@nu.ac.th | en_US |
dc.contributor.emailcoadvisor | kanchanaw@nu.ac.th | en_US |
dc.description.degreename | Master of Education (M.Ed.) | en |
dc.description.degreename | การศึกษามหาบัณฑิต (กศ.ม.) | th |
dc.description.degreelevel | Master's Degree | en |
dc.description.degreelevel | ปริญญาโท | th |
dc.description.degreediscipline | Department of Education | en |
dc.description.degreediscipline | ภาควิชาการศึกษา | th |
Appears in Collections: | คณะศึกษาศาสตร์ |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
SathapornPoompao.pdf | 10.62 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in NU Digital Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.