Please use this identifier to cite or link to this item:
http://nuir.lib.nu.ac.th/dspace/handle/123456789/5358
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor | Hatairat Srimala | en |
dc.contributor | หทัยรัตน์ ศรีมาลา | th |
dc.contributor.advisor | Angkana Onthanee | en |
dc.contributor.advisor | อังคณา อ่อนธานี | th |
dc.contributor.other | Naresuan University | en |
dc.date.accessioned | 2023-04-18T03:00:05Z | - |
dc.date.available | 2023-04-18T03:00:05Z | - |
dc.date.created | 2565 | en_US |
dc.date.issued | 2565 | en_US |
dc.identifier.uri | http://nuir.lib.nu.ac.th/dspace/handle/123456789/5358 | - |
dc.description.abstract | This research aims to develop learning activity based on Value Clarification Theory to enhance self-awareness for lower secondary school students. The development and research methods are as the followings: 1st Step – Building and evaluating the activity efficiency by having 5 experts to consider the appropriateness which has been tested with 3 lower-secondary school students from Padoongrasdra School in order to assess their appropriateness in language, time, and instructional media. After these aspects have been developed, taken to be used on 9 lower-secondary school students from Padoongrasdra School, and evaluated the efficiency of 75/75 criteria, the data analysis was conducted by finding mean and statistics, standard deviation, as well as efficiency evaluation (E1/E2). 2nd Step – Studying the result of using the learning activity by having samplings who are 30 lower-secondary school students from Padoongrasdra School in their 2nd semester of academic year 2021 tested with Simple Random Sampling and One-Group Pretest-Posttest Design. The research result found that: 1) The learning activity based on Value Clarification Theory to enhance self-awareness for secondary school students consists of 5 steps which are Values Exploration, Choosing Considerately, Pricing Value, Affirming Value, Acting on Values. The experts have evaluated the appropriateness to be in the most level (Mean = 4.55, S.D. = 0.67) and the efficiency of 80.90/78.44 2) The result of using learning activity demonstrated that 2.1) During the use of learning activity, students have expressed their self-awareness in 3 aspects – (1) Emotional Awareness, students have expressed their behavior in 4 levels of emotional awareness. (2) Accurate Self-Assessment, students have expressed their behavior in 4 levels of accurate self-assessment. (3) Self-Confident, students have expressed their behavior in 3 levels of self-confident. 2.2) When making comparison between pre-test and post-test of self-awareness assessment to evaluate before and after use of learning activity, it was found that students have their ability of self-awareness in 3 aspects which are Emotional Awareness, Accurate Self-Assessment, as well as Self-Confident was higher than the pre-test score at the .05 level of significance in every aspect. | en |
dc.description.abstract | การวิจัยนี้มีจุดประสงค์เพื่อพัฒนากิจกรรมการเรียนรู้ตามทฤษฎีการกระจ่างค่านิยมเพื่อเสริมสร้างความสามารถในการตระหนักรู้ตนเองสำหรับนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาตอนต้น ดำเนินการโดยกระบวนการวิจัยและพัฒนา ดังนี้ ขั้นตอนที่ 1 สร้างและประเมินประสิทธิภาพของกิจกรรม พิจารณาความเหมาะสมโดยผู้เชี่ยวชาญจำนวน 5 คน ทดลองใช้กับนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาตอนต้นโรงเรียนผดุงราษฎร์จำนวน 3 คน เพื่อตรวจสอบความเหมาะสมด้านภาษา เวลา และสื่อการเรียนรู้ หลังการปรับปรุงแก้ไข นำไปทดลองใช้กับนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาตอนต้นโรงเรียนผดุงราษฎร์จำนวน 9 คน และประเมินประสิทธิภาพตามเกณฑ์ 75/75 วิเคราะห์ข้อมูลใช้สถิติค่าเฉลี่ย ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน ประเมินประสิทธิภาพ (E1/E2) ขั้นตอนที่ 2 ศึกษาผลการใช้กิจกรรม มีกลุ่มตัวอย่าง คือ นักเรียนชั้นมัธยมศึกษาตอนต้นโรงเรียนผดุงราษฎร์ 30 คน ภาคเรียนที่ 2/2564 ซึ่งได้มาโดยการสุ่มอย่างง่าย โดยใช้ห้องเรียนเป็นหน่วยในการสุ่ม ใช้แผนการทดลอง One-Group Pretest-Posttest Design ผลวิจัยพบว่า 1) กิจกรรมการเรียนรู้ตามทฤษฎีการกระจ่างค่านิยมเพื่อเสริมสร้างความสามารถในการตระหนักรู้ตนเองสำหรับนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาตอนต้น ประกอบด้วย 5 ขั้นตอน ได้แก่ ขั้นสำรวจคุณค่า ขั้นเลือกอย่างพิจารณา ขั้นตรวจสอบคุณค่า ขั้นยืนยันคุณค่า ขั้นแสดงออก และผู้เชียวชาญประเมินความเหมาะสมอยู่ในระดับมากที่สุด (Mean= 4.55, S.D. = 0.67) และมีประสิทธิภาพ 80.90/78.44 2.) ผลการใช้กิจกรรมการเรียนรู้ พบว่า 2.1) ในระหว่างการจัดกิจกรรมการเรียนรู้ นักเรียนเกิดการตระหนักรู้ตนเอง ใน 3 ด้าน ดังนี้ (1) ด้านการตระหนักรู้อารมณ์ตนเอง นักเรียนได้แสดงพฤติกรรมบ่งชี้ทั้ง 4 ระดับของการตระหนักรู้อารมณ์ตน (2) ด้านการประเมินตนเองตามจริง นักเรียนได้แสดงพฤติกรรมบ่งชี้ทั้ง 4 ระดับของการประเมิวิธีนตนเองตามจริง (3) ด้านความมั่นใจในตนเอง นักเรียนได้แสดงพฤติกรรมบ่งชี้ใน 3 ระดับของความมั่นใจในตนเอง 2.2) เมื่อเปรียบเทียบความสามารถในการตระหนักรู้ตนเองก่อนและหลังเข้าร่วมกิจกรรมการเรียนรู้ พบว่า นักเรียนมีความสามารถในการตระหนักรู้ตนเอง ทั้ง 3 ด้าน คือ ด้านการตระหนักรู้อารมณ์ตน ด้านการประเมินตนเองตามจริง และด้านความมั่นใจในตนเอง สูงขึ้นกว่าก่อนเข้าร่วมกิจกรรมอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ 0.5 | th |
dc.language.iso | th | en_US |
dc.publisher | Naresuan University | en_US |
dc.rights | Naresuan University | en_US |
dc.subject | การกระจ่างค่านิยม | th |
dc.subject | กิจกรรมการเรียนรู้ | th |
dc.subject | การตระหนักรู้ตนเอง | th |
dc.subject | Value clarification | en |
dc.subject | Learning Activity | en |
dc.subject | Self-Awareness | en |
dc.subject.classification | Social Sciences | en |
dc.subject.classification | Education | en |
dc.subject.classification | Education science | en |
dc.title | การพัฒนากิจกรรมการเรียนรู้ตามทฤษฎีการกระจ่างค่านิยม เพื่อเสริมสร้างความสามารถในการตระหนักรู้ตนเองสำหรับนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาตอนต้น | th |
dc.title | Development of Learning Activity Based on Values Clarification Theory to Enhance Self-Awareness for Lower Secondary School Students | en |
dc.type | Thesis | en |
dc.type | วิทยานิพนธ์ | th |
dc.contributor.coadvisor | Angkana Onthanee | en |
dc.contributor.coadvisor | อังคณา อ่อนธานี | th |
dc.contributor.emailadvisor | angkanao@nu.ac.th | en_US |
dc.contributor.emailcoadvisor | angkanao@nu.ac.th | en_US |
dc.description.degreename | Master of Education (M.Ed.) | en |
dc.description.degreename | การศึกษามหาบัณฑิต (กศ.ม.) | th |
dc.description.degreelevel | Master's Degree | en |
dc.description.degreelevel | ปริญญาโท | th |
dc.description.degreediscipline | Department of Education | en |
dc.description.degreediscipline | ภาควิชาการศึกษา | th |
Appears in Collections: | คณะศึกษาศาสตร์ |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
HatairatSrimala.pdf | 3.26 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in NU Digital Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.