Please use this identifier to cite or link to this item: http://nuir.lib.nu.ac.th/dspace/handle/123456789/5356
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributorJaruwan Tansukruengen
dc.contributorจารุวรรณ ตาลสุกเรืองth
dc.contributor.advisorChalong Chatruprachewinen
dc.contributor.advisorฉลอง ชาตรูประชีวินth
dc.contributor.otherNaresuan Universityen
dc.date.accessioned2023-04-18T03:00:05Z-
dc.date.available2023-04-18T03:00:05Z-
dc.date.created2565en_US
dc.date.issued2565en_US
dc.identifier.urihttp://nuir.lib.nu.ac.th/dspace/handle/123456789/5356-
dc.description.abstractThis research aimed to develop guidelines of the administration of the king's philosophy to improve the quality of school students under Primary Educational Service Area Office. The research procedure followed 3 steps. The first step is studying guidelines of the administration of the king's philosophy to improve the quality of school students via document synthesis and studying guidelines of the administration of the King’s philosophy to improve the quality of school students. The second step is creating the guidelines of the administration of the king's philosophy to improve the quality of school students under Primary Educational Service Area Office. Creating and checking the guideline propriety by means of content analysis via 9 experts. The third step is evaluating guidelines of the administration of the king's philosophy to improve the quality of school students under Primary Educational Service Area Office. The sample consisted of 362 school administrators and head of academics under the Primary Educational Service Area Office in Lower North Region by means of stratified random sampling. The data was analyzed by mean and standard deviation.   The research revealed that the administration of the king's philosophy to improve the quality of school students under Primary Educational Service Area Office consisted of 4 compositions: 1) principle of the administration of the king’s philosophy. 2) The administration process of the king’s philosophy. 3) Quality of students according to the king’s philosophy. 4) Successful Factors according to the king’s philosophy administration. The guidelines propriety evaluation via experts is at the highest level. The evaluation of the feasibility and profitability found that the propriety of usage was at a high level and the profitability was at the highest level.en
dc.description.abstractการวิจัยนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อพัฒนารูปแบบการบริหารตามศาสตร์พระราชาเพื่อพัฒนาคุณภาพผู้เรียนในสถานศึกษา สังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษาประถมศึกษา มีการดำเนินการวิจัย 3 ขั้นตอน ดังนี้ ขั้นตอนที่ 1 การศึกษาองค์ประกอบและแนวทางการบริหารตามศาสตร์พระราชาเพื่อพัฒนาคุณภาพผู้เรียนในสถานศึกษา โดยการสังเคราะห์เอกสาร และการสัมภาษณ์ผู้ทรงคุณวุฒิ จำนวน 5 คน ขั้นตอนที่ 2 การสร้างรูปแบบการบริหารตามศาสตร์พระราชาเพื่อพัฒนาคุณภาพผู้เรียนในสถานศึกษา สังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษาประถมศึกษา การสร้างและตรวจสอบความเหมาะสมของรูปแบบ โดยการสนทนากลุ่มกับผู้ทรงคุณวุฒิ จำนวน 9 คน ขั้นตอนที่ 3 การประเมินรูปแบบการบริหารตามศาสตร์พระราชาเพื่อพัฒนาคุณภาพผู้เรียนในสถานศึกษา สังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษาประถมศึกษา  กลุ่มตัวอย่าง  คือ  ผู้บริหารสถานศึกษา และครูหัวหน้างานวิชาการในสถานศึกษา  สังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษาประถมศึกษา  จังหวัดภาคเหนือตอนล่าง  จำนวน 362 คน โดยการสุ่มแบบแบ่งชั้น วิเคราะห์ข้อมูลโดยหาค่าเฉลี่ยและส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน           ผลการวิจัย พบว่า รูปแบบการบริหารตามศาสตร์พระราชาเพื่อพัฒนาคุณภาพผู้เรียนในสถานศึกษา สังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษาประถมศึกษา ประกอบด้วย 4 องค์ประกอบ ได้แก่ องค์ประกอบที่ 1 หลักการบริหารตามศาสตร์พระราชา องค์ประกอบที่ 2 กระบวนการบริหารตามศาสตร์พระราชา องค์ประกอบที่ 3 คุณภาพผู้เรียนตามศาสตร์พระราชา องค์ประกอบที่ 4 ปัจจัยความสำเร็จของการบริหารตามศาสตร์พระราชา ผลการตรวจสอบความเหมาะสมของรูปแบบจากผู้ทรงคุณวุฒิอยู่ในระดับมากที่สุด เมื่อนำรูปแบบไปประเมินความเป็นไปได้และความเป็นประโยชน์ พบว่า ความเป็นไปได้ในการนำไปใช้อยู่ในระดับมาก และความเป็นประโยชน์อยู่ในระดับมากที่สุดth
dc.language.isothen_US
dc.publisherNaresuan Universityen_US
dc.rightsNaresuan Universityen_US
dc.subjectรูปแบบการบริหารตามศาสตร์พระราชาth
dc.subjectคุณภาพผู้เรียนth
dc.subjectสถานศึกษาth
dc.subjectประถมศึกษาth
dc.subjectThe Management Model of the King's philosophyen
dc.subjectThe Quality of Studentsen
dc.subjectSchoolen
dc.subjectPrimaryen
dc.subject.classificationSocial Sciencesen
dc.subject.classificationEducationen
dc.subject.classificationEducation scienceen
dc.titleรูปแบบการบริหารตามศาสตร์พระราชาเพื่อพัฒนาคุณภาพผู้เรียนในสถานศึกษา สังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษาประถมศึกษาth
dc.titleTHE MANAGEMENT MODEL OF THE KING'S PHILOSOPHY TO DEVELOP THE QUALITY OF STUDENTS IN SCHOOL UNDER THE PRIMARY EDUCATION SERVICE AREA OFFICEen
dc.typeThesisen
dc.typeวิทยานิพนธ์th
dc.contributor.coadvisorChalong Chatruprachewinen
dc.contributor.coadvisorฉลอง ชาตรูประชีวินth
dc.contributor.emailadvisorchalongc@nu.ac.then_US
dc.contributor.emailcoadvisorchalongc@nu.ac.then_US
dc.description.degreenameDoctor of Education (Ed.D.)en
dc.description.degreenameการศึกษาดุษฎีบัณฑิต (กศ.ด.)th
dc.description.degreelevelDoctoral Degreeen
dc.description.degreelevelปริญญาเอกth
dc.description.degreedisciplineDepartment of Educational Administration and Developmenten
dc.description.degreedisciplineภาควิชาบริหาร วิจัย และพัฒนานวัตกรรมทางการศึกษาth
Appears in Collections:คณะศึกษาศาสตร์

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
JaruwanTansukrueng.pdf2.63 MBAdobe PDFView/Open


Items in NU Digital Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.