Please use this identifier to cite or link to this item: http://nuir.lib.nu.ac.th/dspace/handle/123456789/5277
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributorJIRATCHAYA KANSUKen
dc.contributorจิรัชยา กันต์สุขth
dc.contributor.advisorKittama Chanvichaien
dc.contributor.advisorกิตติมา ชาญวิชัยth
dc.contributor.otherNaresuan Universityen
dc.date.accessioned2023-04-18T02:53:17Z-
dc.date.available2023-04-18T02:53:17Z-
dc.date.created2564en_US
dc.date.issued2564en_US
dc.identifier.urihttp://nuir.lib.nu.ac.th/dspace/handle/123456789/5277-
dc.description.abstractThe objectives of this research were 1) To study the present conditions of inheritance Phraya Phichai's Two-handed Sword. 2) To study the communication forms of inheritance Phraya Phichai's Twohanded Sword. In this research, Qualitative Research was conducted through 3 forms: In-depth Interview, Non-participant Observation, and Documentary Investigation. The researcher used Methodological Triangulation for the reliability inspection. The research results indicated that 1) The present conditions of inheritance Phraya Phichai's Two-handed Sword affected to the inheritance. They were obstacles of inheritors, of performances, of communication channels, and of receivers or learners. So, Pichai Ronnayut Sword Fighting adapted themselves so that Phraya Phichai's Two-handed Sword in Uttaradit could exist. 2) The communication forms to inherit Phraya Phichai's Two-handed Sword in Uttaradit were senders, messages, communication channels, and receivers. It showed that all factors related to each other. Only senders inherited Phraya Pichai. Messages were information, news, activities, and rites. Communication channels were personal media, special media, publications, and new media. Receivers were students at Pichai Ronnayut Sword Fighting where the sector of Uttaradit Rajabhat University delivered to support, give knowledge, inherit and propagate the activities of Pichai Ronnayut Sword Fighting. Phraya Phichai's Twohanded Sword in Uttaradit could be taught both “content” and “substance” which Asst. Prof. Hussadin Chowpreecha’s instruction was hidden. The nobility and morality of learners were importantly emphasized. They were path of accomplishment and Buddhist Three Gems.en
dc.description.abstractการวิจัยเรื่อง “การสื่อสารเพื่อการสืบทอดวิชาดาบสองมือพระยาพิชัยดาบหัก จ.อุตรดิตถ์” มีวัตถุประสงค์ 1) เพื่อศึกษาสภาพปัจจุบันในการสืบทอดวิชาดาบสองมือพระยาพิชัยดาบหัก 2) เพื่อศึกษารูปแบบการสื่อสารเพื่อการสืบทอดวิชาดาบสองมือพระยาพิชัยดาบหัก ผู้วิจัยใช้วิธีการวิจัยเชิงคุณภาพ ในวิธีการศึกษา 3 รูปแบบ คือ การสัมภาษณ์แบบเจาะลึก, การสังเกตแบบไม่มีส่วนร่วม และการเก็บรวบรวมข้อมูลจากเอกสาร โดยใช้วิธีการตรวจสอบ ความน่าเชื่อถือของข้อมูลเพื่อให้เกิดความถูกต้องด้วยวิธีการตรวจสอบแบบสามเส้า ผลการวิจัยพบว่า 1) สภาพปัจจุบันในการสืบทอดวิชาดาบสองมือพระยาพิชัยดาบหัก มีผลที่กระทบต่อการสืบทอด คือ อุปสรรคในด้านผู้สืบทอด อุปสรรคในด้านการจัดแสดง อุปสรรคในด้านช่องทางการสื่อสาร อุปสรรคในด้านผู้รับสารหรือผู้เรียน ทางสำนักดาบพิชัยรณยุทธ์จึงได้มีการปรับตัว เพื่อดำรงวิชาดาบสองมือพระยาพิชัยดาบหัก จ.อุตรดิตถ์ นี้ไว้ให้คงอยู่ 2) รูปแบบการสื่อสารเพื่อการสืบทอดวิชาดาบสองมือพระยาพิชัยดาบหัก จ.อุตรดิตถ์ ได้แก่ ผู้ส่งสาร สาร ช่องทางการสื่อสาร ผู้รับสาร ซึ่งแสดงให้เห็นว่าทุกองค์ประกอบมีความสัมพันธ์กัน โดยมีผู้ส่งสารเพียงผู้เดียวที่สืบทอดเชื้อสายพระยาพิชัยดาบหัก สาร ได้แก่ ข้อมูลข่าวสารต่าง ๆ กิจกรรม พิธีกรรม ช่องทางการสื่อสาร ได้แก่ สื่อบุคคล สื่อ เฉพาะกิจ สื่อกิจกรรม สื่อสิ่งพิมพ์ และสื่อใหม่ ผู้รับสาร ได้แก่ ศิษย์สำนักดาบพิชัยรณยุทธ์ ซึ่งมีหน่วยงานภายใน มหาวิทยาลัยราชภัฏอุตรดิตถ์เข้ามาส่งเสริมให้ความรู้ สืบสานและเผยแพร่กิจกรรมของทางสำนักดาบพิชัยรณยุทธ์ซึ่งวิชาดาบสองมือพระยาพิชัยดาบหัก จ.อุตรดิตถ์เป็นวิชาที่ได้ถ่ายทอดทั้ง “เนื้อหา” และ “สาระ” ที่แอบแฝงไว้ในคำสอน ของผู้ช่วยศาสตราจารย์หัสดินทร์ เชาวนปรีชา และยังเน้นถึงความมีคุณธรรมจริยธรรมในตนเองของผู้เรียนเป็นสำคัญ คือ การสอน ด้วยหลักอิทธิบาท 4 และหลักไตรรัตนาth
dc.language.isothen_US
dc.publisherNaresuan Universityen_US
dc.rightsNaresuan Universityen_US
dc.subjectการสื่อสารเพื่อการสืบทอดth
dc.subjectดาบสองมือth
dc.subjectพระยาพิชัยดาบหักth
dc.subjectCommunication for inheritanceen
dc.subjectTwo-handed Sworden
dc.subjectPhraya Phichaien
dc.subject.classificationSocial Sciencesen
dc.subject.classificationInformation and communicationen
dc.subject.classificationSociology and cultural studiesen
dc.titleการสื่อสารเพื่อการสืบทอดวิชาดาบสองมือพระยาพิชัยดาบหัก จ.อุตรดิตถ์th
dc.titleCommunication for Inherit Phraya Phichai's Two-handed Sword in Uttaradit.en
dc.typeThesisen
dc.typeวิทยานิพนธ์th
dc.contributor.coadvisorKittama Chanvichaien
dc.contributor.coadvisorกิตติมา ชาญวิชัยth
dc.contributor.emailadvisorkittimac@nu.ac.then_US
dc.contributor.emailcoadvisorkittimac@nu.ac.then_US
dc.description.degreenameMaster of Communication Arts (M.Com.Arts.)en
dc.description.degreenameนิเทศศาสตรมหาบัณฑิต (นศ.ม.)th
dc.description.degreelevelMaster's Degreeen
dc.description.degreelevelปริญญาโทth
dc.description.degreedisciplineDepartment of Communication Artsen
dc.description.degreedisciplineภาควิชานิเทศศาสตร์th
Appears in Collections:คณะบริหารธุรกิจ เศรษฐศาสตร์และการสื่อสาร

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
JiratchayaKansuk.pdf3.8 MBAdobe PDFView/Open


Items in NU Digital Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.