Please use this identifier to cite or link to this item:
http://nuir.lib.nu.ac.th/dspace/handle/123456789/5063
Title: | การพัฒนากิจกรรมการเรียนแบบรับใช้สังคมที่เสริมสร้างความเป็นพลเมืองตื่นรู้ด้านการเป็นพลเมืองมีส่วนร่วมของนักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 6 A development of social service learning activity to enhancing participation citizen fo active citizenship for grade 6 students |
Authors: | KANYARAT NINLAPHA กันยารัตน์ นิลภา Chaiwat Sutthirat ชัยวัฒน์ สุทธิรัตน์ Naresuan University. Faculty of Education |
Keywords: | การพัฒนากิจกรรม กิจกรรมการเรียนแบบรับใช้สังคม ความเป็นพลเมืองตื่นรู้ พลเมืองมีส่วนร่วม The development of learning activitie The learning activities by social learning service Active Citizenship Participation Citizen |
Issue Date: | 2565 |
Publisher: | Naresuan University |
Abstract: | The purposes of this research were 1) to construct and find the efficiency of the development of learning activities by social learning service in order to enhance participation citizen of active citizenship for grade 6 students based on the criterion 75/75 and 2) to studying the results of implementing of learning activities study by social learning service in order to enhance participation citizen of active citizenship for grade 6 students by compare participation citizen of active citizenship of before and after learning through learning activities study by social learning service. and study participation citizen of active citizenship after learning through learning activities study by social learning service. The study has been conducted by research methodology and development. A sample group was twenty-seven grade 6 students who were studying during semester 1 academic year, 2022 at Wat Amarit Waree School, Uthai Thani Province total 15 hours. The data were analyzed by using percentage, mean, standard deviation and t-test dependent. The results revealed that
1. The learning activities by social learning service in order to enhance participation citizen of active citizenship for grade 6 students consist of the foundation idea, purposes, content, learning and teaching activities and evaluation has efficiency at 77.78/78.47, was at well quality (Mean= 4.39). And the learning activity guide was at excellent quality (Mean= 4.51).
2. The results of implementing of learning activities study by social learning service in order to enhance participation citizen of active citizenship for grade 6 students were as follow :
2.1 Students in grade 6 have participation citizen of active citizenship After learned higher than before significantly at the level of .05
2.2 Students in grade 6 have participation citizen of active citizenship After learned was at well quality (Mean= 4.15). การวิจัยครั้งนี้ มีวัตถุประสงค์ คือ 1) เพื่อสร้างและหาประสิทธิภาพกิจกรรมการเรียนแบบรับใช้สังคม ที่เสริมสร้างความเป็นพลเมืองตื่นรู้ด้านการเป็นพลเมืองมีส่วนร่วมของนักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 6 ตามเกณฑ์ 75/75 และ 2) เพื่อศึกษาผลการใช้กิจกรรมการเรียนแบบรับใช้สังคมที่เสริมสร้างความเป็นพลเมืองตื่นรู้ด้านการเป็นพลเมืองมีส่วนร่วมของนักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 6 โดยการเปรียบเทียบความเป็นพลเมืองตื่นรู้ด้านการเป็นพลเมืองมีส่วนร่วมระหว่างก่อนเรียนและหลังเรียนด้วยกิจกรรมการเรียนโดยใช้การเรียนแบบรับใช้สังคม และศึกษาความเป็นพลเมืองตื่นรู้ด้านการเป็นพลเมืองมีส่วนร่วมหลังเรียนด้วยกิจกรรมการเรียนแบบรับใช้สังคม ดำเนินการวิจัยตามกระบวนการวิจัยและพัฒนา กลุ่มตัวอย่าง คือ นักเรียนโรงเรียนเทศบาลวัดอมฤตวารี จังหวัดอุทัยธานี จำนวน 27 คน จำนวน 15 ชั่วโมง ภาคเรียนที่ 1 ปีการศึกษา 2565 วิเคราะห์ข้อมูลโดยใช้สถิติ ร้อยละ ค่าเฉลี่ย ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน และค่าสถิติ ทดสอบทีแบบกลุ่มเดียว ผลการวิจัยพบว่า 1. กิจกรรมการเรียนแบบรับใช้สังคมที่เสริมสร้างความเป็นพลเมืองตื่นรู้ด้านการเป็นพลเมืองมีส่วนร่วมของนักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 6 ประกอบด้วย แนวคิดพื้นฐานของกิจกรรม วัตถุประสงค์ของกิจกรรม เนื้อหาของกิจกรรม กิจกรรมการเรียนรู้ และการวัดและประเมินผล โดยกิจกรรมมีความเหมาะสมอยู่ในระดับมาก (ค่าเฉลี่ย= 4.39) มีประสิทธิภาพ 77.78/78.47 และคู่มือมีความเหมาะสมอยู่ในระดับมากที่สุด (ค่าเฉลี่ย= 4.51) 2. ผลการทดลองใช้กิจกรรมการเรียนแบบรับใช้สังคม ที่เสริมสร้างความเป็นพลเมืองตื่นรู้ด้านการเป็นพลเมืองมีส่วนร่วมของนักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 6 2.1 นักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 6 มีความเป็นพลเมืองตื่นรู้ด้านการเป็นพลเมืองมีส่วนร่วมหลังเรียนสูงกว่าก่อนเรียนอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .05 2.2 นักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 6 มีความเป็นพลเมืองตื่นรู้ด้านการเป็นพลเมืองมีส่วนร่วมหลังเรียน อยู่ในระดับมาก ( = 4.15) |
Description: | Master of Education (M.Ed.) การศึกษามหาบัณฑิต (กศ.ม.) |
URI: | http://nuir.lib.nu.ac.th/dspace/handle/123456789/5063 |
Appears in Collections: | คณะศึกษาศาสตร์ |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
63090169.pdf | 3.65 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in NU Digital Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.