Please use this identifier to cite or link to this item: http://nuir.lib.nu.ac.th/dspace/handle/123456789/5049
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributorSUPHAJIT CHANTREEen
dc.contributorศุภจิต จันทรีth
dc.contributor.advisorAtchara Sriphanen
dc.contributor.advisorอัจฉรา ศรีพันธ์th
dc.contributor.otherNaresuan University. Faculty of Educationen
dc.date.accessioned2023-01-11T02:30:36Z-
dc.date.available2023-01-11T02:30:36Z-
dc.date.issued2564en_US
dc.identifier.urihttp://nuir.lib.nu.ac.th/dspace/handle/123456789/5049-
dc.descriptionMaster of Education (M.Ed.)en
dc.descriptionการศึกษามหาบัณฑิต (กศ.ม.)th
dc.description.abstract             The objectives of this research were to study the contexts of current condition on learning management to promote active citizen in social studies, to develop boardgame on pollution problems from sugarcane smog to promote active citizen characteristics of student through community based educational management.  The purposive sampling method was applied to select  31  key informants including  students ,  social  studies teachers , well-informed persons and  30 students from board game  club. The content analysis was adopted to analyze the qualitative data and the triangulation technique was used to examine the accuracy of the data. The research results revealed that the contexts of current condition on learning management to promote active citizen in social studies for students , Mueng district, Khamphaeng Phet province  were not  suitable to promote active citizen  .It makes the learner look like a passive learner rather than an active learner. The results of the development of boardgame to promote  active citizen found that after the students have tried playing  the pollution problems from sugarcane smog board games , they have the active citizen characteristics  that is to be a good citizen , have a volunteer spirit or a public spirit , have a sense of social responsibility and participate in problem solving and leadership.en
dc.description.abstract               งานวิจัยนี้ มีวัตถุประสงค์ 1) เพื่อศึกษาสภาพปัจจุบันของการจัดการเรียนรู้เพื่อเสริมสร้างพลเมืองตื่นรู้ในวิชาสังคมศึกษา และ 2) เพื่อพัฒนาบอร์ดเกมเรื่องปัญหามลพิษจากเขม่าควันอ้อยในการเสริมสร้างคุณลักษณะพลเมืองตื่นรู้ ผ่านการจัดการศึกษาบนฐานชุมชน ผู้ให้ข้อมูลหลัก คือ นักเรียนและครูผู้สอนวิชาสังคมศึกษา ผู้รู้  หน่วยงานของรัฐ รวม 31 คน  และกลุ่มตัวอย่าง คือ นักเรียนจากชุมนุมบอร์ดเกม รวม 30 คน ด้วยการเลือกแบบเจาะจง  วิเคราะห์ข้อมูลด้วยการวิเคราะห์เชิงคุณภาพ ตรวจสอบความน่าเชื่อถือของข้อมูลด้วยวิธีสามเส้าด้านข้อมูล  ผลการวิจัยพบว่า 1) สภาพปัจจุบันของการจัดการเรียนรู้เพื่อเสริมสร้างพลเมืองตื่นรู้ในวิชาสังคมศึกษาของนักเรียนพื้นที่อำเภอเมือง จังหวัดกำแพงเพชร ยังคงเน้นการบรรยายเป็นหลัก ทำให้ผู้เรียนมีลักษณะเป็น passive learner  มากกว่าการเป็น active learner และยังไม่สอดคล้องกับคุณลักษณะของ Active learning  และ 2) ผลการพัฒนาบอร์ดเกมเพื่อเสริมสร้างคุณลักษณะพลเมืองตื่นรู้ พบว่า หลังจากที่ผู้เรียนได้ทดลองเล่นบอร์ดเกม เรื่องปัญหาเขม่าควันอ้อย ได้ก่อให้เกิดคุณลักษณะพลเมืองตื่นรู้ที่สำคัญ คือ  1) การปฏิบัติตนเป็นพลเมืองดี  2) มีจิตอาสาหรือจิตสาธารณะ 3) มีสำนึกรับผิดชอบต่อสังคม  และ 4) มีส่วนร่วมในการแก้ปัญหาและมีภาวะผู้นำth
dc.language.isothen_US
dc.publisherNaresuan Universityen_US
dc.rightsNaresuan Universityen_US
dc.subjectบอร์ดเกมth
dc.subjectปัญหามลพิษจากเขม่าควันอ้อยth
dc.subjectคุณลักษณะพลเมืองตื่นรู้th
dc.subjectการศึกษาบนฐานชุมชนth
dc.subjectBoard gameen
dc.subjectPollution Problems from sugarcane smogen
dc.subjectActive citizen Characteristicsen
dc.subjectCommunity Based Educational Managementen
dc.subject.classificationSocial Sciencesen
dc.titleการพัฒนานวัตกรรมบอร์ดเกม เรื่อง ปัญหามลพิษจากเขม่าควันอ้อย เพื่อเสริมสร้างคุณลักษณะพลเมืองตื่นรู้ผ่านการจัดการศึกษาบนฐานชุมชน สำหรับนักเรียนในพื้นที่อำเภอเมือง  จังหวัดกำแพงเพชรth
dc.titleTHE DEVELOPMENT OF BOARDGAME INNOVATION ON POLLUTION PROBLEMS FROM SUGARCANE SMOG TO PROMOTE ACTIVE CITIZEN CHARACTERISTICTS OF STUDENTS THROUGH COMMUNITY BASED EDUCATIONAL MANAGEMENT FOR STUDENTS, MUENG DISTRICT, KHAMPHAENG PHET PROVINCEen
dc.typeThesisen
dc.typeวิทยานิพนธ์th
Appears in Collections:คณะศึกษาศาสตร์

Files in This Item:
There are no files associated with this item.


Items in NU Digital Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.