Please use this identifier to cite or link to this item:
http://nuir.lib.nu.ac.th/dspace/handle/123456789/4439
Title: | การพัฒนาผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนวิชาภาษาไทยเรื่อง ภาพพจน์ในวรรณคดีไทย โดยการเรียนรู้แบบเสริมต่อการเรียนรู้ผ่านเว็บไซต์ สำหรับนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 6 The Development of Learning Achievement in Thai Language Subjects on Figure of Speech in Thai Literature by Scaffolding on Web-based for Student in Mattayom 6 |
Authors: | SARAWUT NOILA ศราวุธ น้อยลา Songphop Khunmathurot ทรงภพ ขุนมธุรส Naresuan University. Faculty of Education |
Keywords: | ภาพพจน์ในวรรณคดี การเสริมต่อการเรียนรู้ผ่านเว็บไซต์ ผลสัมฤทธิ์ทางการเรียน Figure of Speech in Thai Literature Scaffolding on Web-based Learning Achievement |
Issue Date: | 2564 |
Publisher: | Naresuan University |
Abstract: | The objectives of this research were 1) to create a learning process of Scaffolding on Web-based on the Figure of Speech in Thai Literature 2) to compare academic achievement before and after study on the Figure of Speech in Thai Literature of the students after receiving the supplementary learning management on Scaffolding on Web-based. 3) to study student satisfaction with the learning process of Scaffolding on Web-based on the Figure of Speech in Thai Literature for students in the Mathayomsuksa 6. Population is 333 students at Mathayomsuksa 6 for Academic Year 2020 of Lomkao Pittayakom School. The sample was obtained as 40 Mathayomsuksa 6/2 for Academic Year 2020 of Lomkao Pittayakom School, selected by the Purposive Sampling method. The research tools were 1) pre-study test and post-study test 2) lesson plan 3) Websites about the Figure of Speech in Thai Literature. It was taught by Scaffolding on Web-based and 4) the student satisfaction questionnaire towards learning management. The statistics used for the data analysis were percentage, mean (x̄), standard deviation (S.D.) and dependent t-test.
The results of the research were as follows:
1. The results of finding the effectiveness of the process of Scaffolding on Web-based for Mathayom 6 students has an efficiency of 84.46 / 80.18 which met the criteria of 80/80.
2. The learning achievement before and after learning using the process of Scaffolding on Web-based on the Figure of Speech in Thai Literature for Mathayoma 6 students was positive. It was found that the post-study score of the students was significantly higher than the study conducted before studying at the 0.05 level of confidence.
3. The students were satisfied with the learning management on the Figure of Speech in Thai Literature using a learning process of Scaffolding on Web-based.for Mathayom 6 students It was found overall at a high level (x̄) = 4.20, S.D. = 0.10) การวิจัยนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อ 1) เพื่อสร้างกระบวนการเรียนรู้แบบเสริมต่อการเรียนรู้ผ่านเว็บไซต์ เรื่อง ภาพพจน์ในวรรณคดีไทย 2) เพื่อเปรียบเทียบผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนก่อนเรียนและหลังเรียน เรื่องภาพพจน์ในวรรณคดีไทยของนักเรียนหลังได้รับการจัดการเรียนรู้แบบเสริมต่อการเรียนรู้ผ่านเว็บไซต์ 3) เพื่อศึกษาความพึงพอใจของนักเรียนที่มีต่อการจัดการเรียนรู้แบบเสริมต่อการเรียนรู้ผ่านเว็บไซต์ เรื่องภาพพจน์ในวรรณคดีไทย สำหรับนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 6 ประชากรที่ศึกษา คือ นักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 6 ปีการศึกษา 2563 โรงเรียนหล่มเก่าพิทยาคม สังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษามัธยมศึกษาเพชรบูรณ์ จำนวน 333 คน กลุ่มตัวอย่างคือนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 6/2 ปีการศึกษา 2563 โรงเรียนหล่มเก่าพิทยาคม จำนวน 40 คน ได้มาด้วยวิธีการเลือกกลุ่มตัวอย่างแบบเจาะจง (Purposive Sampling) โดยเครื่องมือที่ใช้ในการวิจัย ได้แก่ 1) แบบทดสอบก่อนเรียนและแบบทดสอบหลังเรียน 2) แผนการจัดการเรียนรู้ 3) เว็บไซต์เรื่อง ภาพพจน์ในวรรณคดีไทย สอนโดยการเรียนรู้แบบเสริมต่อการเรียนรู้ และ 4) แบบสอบถามความพึงพอใจของนักเรียนที่มีต่อการจัดการเรียนรู้ด้วย สถิติที่ใช้ในการวิเคราะห์ข้อมูล ได้แก่ ค่าร้อยละ ค่าเฉลี่ย (x̄) ค่าเบี่ยงเบนมาตรฐาน (S.D.) และการทดสอบค่า t-test แบบ dependent ผลการวิจัยพบว่า 1. ผลการหาประสิทธิภาพของกระบวนการเรียนรู้แบบเสริมต่อการเรียนรู้ผ่านเว็บไซต์สำหรับนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 6 มีประสิทธิภาพ 84.46/80.18 ซึ่งเป็นไปตามเกณฑ์ 80/80 2. ผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนก่อนเรียนและหลังเรียนโดยใช้กระบวนการเรียนรู้แบบเสริมต่อการเรียนรู้ผ่านเว็บไซต์ เรื่องภาพพจน์ในวรรณคดีไทย สำหรับนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 6 พบว่าคะแนนสอบหลังเรียนของนักเรียนสูงกว่าก่อนเรียนอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .05 3. นักเรียนมีความพึงพอใจต่อการจัดการเรียนรู้เรื่องภาพพจน์วรรณคดีไทย โดยใช้กระบวนการเรียนรู้แบบเสริมต่อการเรียนรู้ผ่านเว็บไซต์ สำหรับนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 6 ในภาพรวมอยู่ในระดับมาก ( x̄=4.20, S.D.=0.10) |
Description: | Master of Education (M.Ed.) การศึกษามหาบัณฑิต (กศ.ม.) |
URI: | http://nuir.lib.nu.ac.th/dspace/handle/123456789/4439 |
Appears in Collections: | คณะศึกษาศาสตร์ |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
61062212.pdf | 4.98 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in NU Digital Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.