Please use this identifier to cite or link to this item: http://nuir.lib.nu.ac.th/dspace/handle/123456789/4076
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributorSANYA KHRUAHONGen
dc.contributorสัญญา เครือหงษ์th
dc.contributor.advisorAnirut Asawasakulsornen
dc.contributor.advisorอนิรุทธิ์ อัศวสกุลศรth
dc.contributor.otherNaresuan University. Faculty of Business,Economics and Communicationsen
dc.date.accessioned2021-11-18T01:38:26Z-
dc.date.available2021-11-18T01:38:26Z-
dc.date.issued2563en_US
dc.identifier.urihttp://nuir.lib.nu.ac.th/dspace/handle/123456789/4076-
dc.descriptionMaster of Business Administration (M.B.A.)en
dc.descriptionบริหารธุรกิจมหาบัณฑิต (บธ.ม.)th
dc.description.abstractThis thesis presents social media analysis. Social media analytics is an essential basis for finding specific trends or importance. It can lead to motivation or a strategy for the business model in which website information and online social media information is essential. Nowadays, the car business uses much social media for public relations. The analysis of social media data will be analyzed to investigate the relationship model of car satisfaction of consumers in Thailand. Consider information about public relations, awareness, and brand value of car companies that influence the decision to buy new cars in Thailand. This research uses the principles of the Social Media Analysis (SMA): 1) Collect data 2) Understand 3) Present, which is called CUP, by collecting data from social media that has user opinions about cars ten brands by collecting 76,331 opinions on car brands for sentiment analysis. The study results found that positive sentiment is  69.85%, and the average negative sentiment is 30.15%. This result may help vehicle business operators set guidelines for marketing activities in the automotive industry in Thailand, which can be used as a guideline for planning various projects in Thailand.en
dc.description.abstractงานวิทยานิพนธ์ฉบับนี้นำเสนอการวิเคราะห์โซเชียลมีเดีย ซึ่งการวิเคราะห์โซเชียลมีเดียเป็นพื้นฐานที่สำคัญในค้นหาแนวโน้มหรือความสำคัญบางอย่างได้ มันสามารถนำไปสู่การสร้างแรงจูงใจหรือกลยุทธ์สำหรับรูปแบบธุรกิจได้ ข้อมูลเว็บไซต์และข้อมูลโซเชียลมีเดียออนไลน์เป็นสิ่งจำเป็น ปัจจุบันธุรกิจรถยนต์มีการใช้สื่อทางโซเชียลมีเดียเพื่อประชาสัมพันธ์จำนวนมาก การวิเคราะห์ข้อมูลโซเชียลมีเดียจึงเป็นสิ่งที่จะทำเพื่อวิเคราะห์รูปแบบความสัมพันธ์ของความพึงพอใจของรถยนต์ของผู้บริโภคในประเทศไทย พิจารณาข้อมูลเกี่ยวข้องกับการประชาสัมพันธ์ การตระหนักรู้และมูลค่าแบรนด์ของบริษัทรถยนต์ที่มีอิทธิพลต่อการตัดสินใจซื้อรถยนต์ใหม่ในประเทศไทย การวิจัยนี้ใช้หลักการของกระบวนการวิเคราะห์ข้อมูลโซเชียลออนไลน์คือ 1) รวบรวมข้อมูล  2) ทำความเข้าใจ 3) นำเสนอ ซึ่งเรียกว่า CUP โดยการรวบรวมข้อมูลจากโซเชียลมีเดียที่มีความคิดเห็นของผู้ใช้เกี่ยวกับรถยนต์ 10 ยี่ห้อ โดยการรวบรวมความคิดเห็นเกี่ยวกับแบรนด์รถยนต์ทั้งหมด 76,331 คอมเม้นต์ ผลการวิจัยพบว่าความเชื่อมั่นในเชิงบวกมีค่าเฉลี่ยที่เหมาะสมมากกว่า 69.85% และความเชื่อมั่นเชิงลบเฉลี่ย 30.15% ผลลัพธ์นี้อาจช่วยให้ผู้ประกอบการธุรกิจยานยนต์สามารถกำหนดแนวทางสำหรับกิจกรรมทางการตลาดในอุตสาหกรรมยานยนต์ในประเทศไทย ซึ่งสามารถใช้เป็นแนวทางในการวางแผนโครงการต่าง ๆ ในประเทศไทยได้th
dc.language.isothen_US
dc.publisherNaresuan Universityen_US
dc.rightsNaresuan Universityen_US
dc.subjectการวิเคราะห์โซเชียลมีเดียth
dc.subjectการวิเคราะห์ข้อมูลth
dc.subjectการวิเคราะห์ความรู้สึกth
dc.subjectSocial Media Analyticsen
dc.subjectData Analyticsen
dc.subjectSentiment Analysisen
dc.subject.classificationBusinessen
dc.titleการวิเคราะห์ความคิดเห็นเกี่ยวกับรถยนต์บนเว็บไซต์เครือข่ายสังคมออนไลน์ในประเทศไทยโดยเทคนิคการวิเคราะห์โซเชียลมีเดียnalytics Techniquesth
dc.titleAnalysis of Opinions about Vehicle on Social Networking Sites in Thailand using Social Media Analytics Techniquesen
dc.typeThesisen
dc.typeวิทยานิพนธ์th
Appears in Collections:คณะบริหารธุรกิจ เศรษฐศาสตร์และการสื่อสาร

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
61062403.pdf3.02 MBAdobe PDFView/Open


Items in NU Digital Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.