Please use this identifier to cite or link to this item:
http://nuir.lib.nu.ac.th/dspace/handle/123456789/4056
Title: | รูปแบบการบริหารกิจการนักศึกษาเพื่อพัฒนาคุณลักษณะของนักศึกษาสถาบันอุดมศึกษาเอกชน THE MANAGEMENT MODEL OF STUDENT AFFAIRS TO DEVELOP THE STUDENTS’ CHARACTERISTICS IN PRIVATE HIGHER EDUCATION INSTITUTIONS |
Authors: | SUJITRA ARAMPONGPUN สุจิตรา อร่ามพงษ์พันธ์ Vithaya Jansila วิทยา จันทร์ศิลา Naresuan University. Faculty of Education |
Keywords: | รูปแบบ การบริหารกิจการนักศึกษา คุณลักษณะของนักศึกษา Model Student Affairs Management Student’s Characteristics |
Issue Date: | 2564 |
Publisher: | Naresuan University |
Abstract: | The main objective of this research was to develop the management model of student affairs to develop students’ characteristics in Private Higher Education Institutions. The research conduct through 3 stages:1)Studying guidelines for student affairs management to develop the students’ characteristics in Private Higher Education Institutions by conducting 3 sub-processes that are 1.1 studying guidelines for student affairs management to develop the students’ characteristics in Private Higher Education Institutions by conducting documentary research 1.2 studying guidelines for student affairs management to develop the students’ characteristics in Private Higher Education Institutions by learning from best practices and 1.3 studying guidelines for student affairs management to develop the students’ characteristics in Private Higher Education Institutions by conducting interviews with educational experts. 2) Construction and validation of management model of student affairs to develop students’ characteristics in Private Higher Education Institutions by conducting 2 sub-processes that are 2.1 drafting the management model of student affairs to develop students’ characteristics in Private Higher Education Institutions and 2.2 validation of the model by conducting a focus group discussion with educational experts. 3) Evaluation feasibility of the management model of student affairs to develop students’ characteristics in Private Higher Education Institutions by student affairs administrators and student affairs staffs. Research result showed that the management model of student affairs to develop students’ characteristics in Private Higher Education Institutions consisted of 3 components: 1) Factor of student affairs management which are 1.student affairs management policy 2.the characteristics of student affairs administrators and student affairs staffs 3. Student affairs administrative committee and 4.student affairs task scope. 2) Student affairs management process which are 1. Planning 2. Organizing 3.Doing 4.Checking and 5.Acting. 3) The outcome: the characteristics of the students which are 1.critical thinking skills 2.social skills 3.self-awareness skills and 4.collaboration and teamwork skills.The education experts have validated of the management model of Student Affairs to develop students’ characteristics in Private Higher Education Institutions and found that it is appropriate. The feasibility assessment of the management model of Student Affairs to develop students’ characteristics in Private Higher Education Institutions by student affairs administrators and student affairs staffs was rated at the highest level of feasibility. การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อพัฒนารูปแบบการบริหารกิจการนักศึกษาเพื่อพัฒนาคุณลักษณะของนักศึกษาสถาบันอุดมศึกษาเอกชน มีวิธีดำเนินการวิจัย แบ่งเป็น 3 ขั้นตอน ขั้นตอน ที่ 1 การศึกษาแนวทางการบริหารกิจการนักศึกษาเพื่อพัฒนาคุณลักษณะของนักศึกษาสถาบันอุดมศึกษาเอกชน ประกอบด้วย 3 ขั้นย่อย ขั้นที่ 1.1 การศึกษาแนวทางการบริหารกิจการนักศึกษาเพื่อพัฒนาคุณลักษณะของนักศึกษาสถาบันอุดมศึกษาเอกชน โดยสังเคราะห์เอกสาร ขั้นที่ 1.2 การศึกษาแนวทางการบริหารกิจการนักศึกษาเพื่อพัฒนาคุณลักษณะของนักศึกษาสถาบันอุดมศึกษาเอกชน โดยศึกษาจากสถาบันอุดมศึกษาที่มีวิธีปฏิบัติที่ดี (Best Practice) ขั้นที่ 1.3 การศึกษาแนวทางการบริหารกิจการนักศึกษาเพื่อพัฒนาคุณลักษณะของนักศึกษาสถาบันอุดมศึกษาเอกชน โดยสัมภาษณ์ผู้ทรงคุณวุฒิ ขั้นตอนที่ 2 การสร้างและตรวจสอบความเหมาะสมของรูปแบบการบริหารกิจการนักศึกษาเพื่อพัฒนาคุณลักษณะของนักศึกษาสถาบันอุดมศึกษาเอกชน ประกอบด้วย 2 ขั้นย่อย ขั้นที่ 2.1 การยกร่างรูปแบบการบริหารกิจการนักศึกษาเพื่อพัฒนาคุณลักษณะของนักศึกษาสถาบันอุดมศึกษาเอกชน ขั้นที่ 2.2 การตรวจสอบความเหมาะสมของรูปแบบการบริหารกิจการนักศึกษาเพื่อพัฒนาคุณลักษณะของนักศึกษาสถาบันอุดมศึกษาเอกชน โดยจัดสนทนากลุ่มผู้ทรงคุณวุฒิ และขั้นตอนที่ 3 การประเมินรูปแบบการบริหารกิจการนักศึกษาเพื่อพัฒนาคุณลักษณะของนักศึกษาสถาบันอุดมศึกษาเอกชน โดยสอบถามผู้บริหารสถาบันอุดมศึกษาเอกชน ผลการวิจัย พบว่า รูปแบบการบริหารกิจการนักศึกษาเพื่อพัฒนาคุณลักษณะของนักศึกษาสถาบันอุดมศึกษาเอกชน ประกอบด้วย 3 องค์ประกอบ ได้แก่ องค์ประกอบที่ 1 ปัจจัยการบริหารกิจการนักศึกษา ประกอบด้วย 1) นโยบายการบริหารกิจการนักศึกษา 2) คุณลักษณะของผู้บริหารและผู้ปฏิบัติงานกิจการนักศึกษา 3) คณะกรรมการบริหารงานกิจการนักศึกษา 4) ขอบข่ายงานกิจการนักศึกษา องค์ประกอบที่ 2 กระบวนการบริหารกิจการนักศึกษา ประกอบด้วย ขั้นตอนที่ 1 การวางแผนงานกิจการนักศึกษา ขั้นตอนที่ 2 การจัดองค์กรงานกิจการนักศึกษา ขั้นตอนที่ 3 การดำเนินงานตามแผนงานกิจการนักศึกษา ขั้นตอนที่ 4 การประเมินผลงานกิจการนักศึกษา ขั้นตอนที่ 5 การนำผลการประเมินมาปรับปรุงงานกิจการนักศึกษา องค์ประกอบที่ 3 ผลลัพธ์ ประกอบด้วย คุณลักษณะของนักศึกษา 1) รู้คิด 2) รู้คน 3) รู้ตน 4) รู้งาน โดยผลการตรวจสอบความเหมาะสมของรูปแบบการบริหารกิจการนักศึกษาเพื่อพัฒนาคุณลักษณะของนักศึกษาสถาบันอุดมศึกษาเอกชน ผู้ทรงคุณวุฒิมีความเห็นว่า มีความเหมาะสม ส่วนผลการประเมินรูปแบบการบริหารกิจการนักศึกษาเพื่อพัฒนาคุณลักษณะของนักศึกษาสถาบันอุดมศึกษาเอกชน โดยผู้บริหารงานกิจการนักศึกษา ผู้อำนวยการสำนักกิจการนักศึกษา และนักกิจการนักศึกษา มีความเห็นว่าในภาพรวมมีความเป็นไปได้อยู่ในระดับมากที่สุด |
Description: | Doctor of Education (Ed.D.) การศึกษาดุษฎีบัณฑิต (กศ.ด.) |
URI: | http://nuir.lib.nu.ac.th/dspace/handle/123456789/4056 |
Appears in Collections: | คณะศึกษาศาสตร์ |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
60032162.pdf | 1.62 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in NU Digital Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.