Please use this identifier to cite or link to this item:
http://nuir.lib.nu.ac.th/dspace/handle/123456789/2519
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor | SARINGKAN JAIPANTA | en |
dc.contributor | ศฤงคาร ใจปันทา | th |
dc.contributor.advisor | Anucha Kornpuang | en |
dc.contributor.advisor | อนุชา กอนพ่วง | th |
dc.contributor.other | Naresuan University. Faculty of Education | en |
dc.date.accessioned | 2021-04-07T09:07:26Z | - |
dc.date.available | 2021-04-07T09:07:26Z | - |
dc.date.issued | 2563 | en_US |
dc.identifier.uri | http://nuir.lib.nu.ac.th/dspace/handle/123456789/2519 | - |
dc.description | Doctor of Education (Ed.D.) | en |
dc.description | การศึกษาดุษฎีบัณฑิต (กศ.ด.) | th |
dc.description.abstract | This research was applied the research and development method that the main objective was to create a participatory management model to promote employment for students with intellectual disabilities under the Office of Special Education Administration. The samples consisted of 3 groups: 1) 144 and 323 of the school administrators, deputy directors of academic affairs and teachers in vocational teaching in studying the state of participatory management and in assessing a participatory management model in respectively 2) The stakeholders of 5 good practice schools and 3 experts in studing guidelines of participatory management, and 3) 9 experts in assessing model. The instruments consisted of the questionnaire with 5-rating scale, interview, and connoisseurship discussion. The statistics used to analyze the data were mean, standard deviation, and content analysis. The research results were found that: The state of participatory management to promote employment for students with intellectual disabilities was at a high in overall, especially in decentralization aspect and strategic management aspect in respectively. The guidelines of participatory management to promote employment consisted of 4 aspects: strategic management, participation in management, team working, and decentralization with key success factors. A participatory management model to promote employment for students with intellectual disabilities created comprised of 5 integrated components: 1) roles of stakeholders 2) strategic management with participatory 3) methods of promoting professional and employment skills 4) teamwork and 5) results that after assessing model both of feasibility and utility it found that the model was at a high level. | en |
dc.description.abstract | การวิจัยนี้เป็นการประยุกต์ระเบียบวิธีการวิจัยและพัฒนาโดยมีวัตถุประสงค์หลักเพื่อพัฒนารูปแบบการบริหารแบบมีส่วนร่วมเพื่อส่งเสริมการมีงานทำสำหรับนักเรียนที่มีความบกพร่องทางสติปัญญา สังกัดสำนักบริหารงานการศึกษาพิเศษ กลุ่มผู้ให้ข้อมูลแบ่งเป็น 1) ผู้บริหารสถานศึกษา รองผู้อำนวยการฝ่ายบริหารงานวิชาการ ครูผู้สอนกลุ่มทักษะงานอาชีพ จำนวน 144 คน และ 323 คน ที่ใช้ในการศึกษาสภาพการบริหารแบบมีส่วนร่วม และการประเมินรูปแบบ ตามลำดับ 2) ผู้ที่เกี่ยวข้องกับการบริหารสถานศึกษาที่มีวิธีปฏิบัติที่ดี จำนวน 5 แห่ง และผู้ทรงคุณวุฒิ จำนวน 3 คน ในการศึกษาแนวทางการบริหารแบบมีส่วนร่วม และ 3) ผู้ทรงคุณวุฒิ จำนวน 9 คน ในการตรวจสอบรูปแบบ เครื่องมือที่ใช้ เป็นแบบสอบถามแบบมาตราส่วนประมาณค่า 5 ระดับ แบบสัมภาษณ์ และการสัมมนาอิงผู้เชี่ยวชาญ สถิติที่ใช้วิเคราะห์ข้อมูลคือ ค่าเฉลี่ย ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน และการวิเคราะห์เนื้อหา ผลการวิจัย พบว่า สภาพการบริหารแบบมีส่วนร่วมเพื่อส่งเสริมการมีงานทำสำหรับนักเรียนที่มีความบกพร่องทางสติปัญญา สังกัดสำนักบริหารงานการศึกษาพิเศษ ในภาพรวมอยู่ในระดับมาก โดยเฉพาะด้านการกระจายอำนาจ และด้านการบริหารเชิงกล สำหรับแนวทางของการบริหารแบบมีส่วนร่วมเพื่อส่งเสริมการมีงานทำ ประกอบด้วย แนวทางการบริหารแบบมีส่วนร่วมด้านการบริหารเชิงกลยุทธ์ ด้านการมีส่วนร่วมในการบริหาร ด้านการทำงานเป็นทีม ด้านการกระจายอำนาจในการบริหารและปัจจัยความสำเร็จ โดยรูปแบบการบริหารแบบมีส่วนร่วมเพื่อส่งเสริมการมีงานทำ สำหรับนักเรียนที่มีความบกพร่องทางสติปัญญา สังกัดสำนักบริหารงานการศึกษาพิเศษ เป็นรูปแบบที่มีการบูรณาการองค์ประกอบของการบริหารแบบมีส่วนร่วม 5 องค์ประกอบ ได้แก่ 1) บทบาทของผู้เกี่ยวข้อง 2) การบริหารเชิงกลยุทธ์แบบมีส่วนร่วม 3) วิธีการส่งเสริมทักษะอาชีพและการมีงานทำ 4) การทำงานเป็นทีม 5) ผลลัพธ์ ซึ่งประเมินความเป็นไปได้และความเป็นประโยชน์ของรูปแบบโดยภาพรวมอยู่ในระดับมาก | th |
dc.language.iso | th | en_US |
dc.publisher | Naresuan University | en_US |
dc.rights | Naresuan University | en_US |
dc.subject | การบริหาร | th |
dc.subject | Administrative Promote | en |
dc.subject | ความบกพร่องทางสติปัญญา | th |
dc.subject | ส่งเสริมการมีงานทำ | th |
dc.subject.classification | Social Sciences | en |
dc.subject.lcsh | Intellectual Disability | en |
dc.subject.lcsh | Career Education | en |
dc.title | รูปแบบการบริหารแบบมีส่วนร่วมเพื่อส่งเสริมการมีงานทำ สำหรับนักเรียนที่มีความบกพร่องทางสติปัญญา สังกัดสำนักบริหารงานการศึกษาพิเศษ | th |
dc.title | A PARTICIPATIORY MANAGEMENT MODEL TO PROMOTE EMPLOYMENT FOR STUDENTS WITH INTELLECTUAL DISABILITIES IN SPECIAL EDUCATION BUREAU | en |
dc.type | Thesis | en |
dc.type | วิทยานิพนธ์ | th |
Appears in Collections: | คณะศึกษาศาสตร์ |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
60031219.pdf | 3.23 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in NU Digital Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.