Please use this identifier to cite or link to this item: http://nuir.lib.nu.ac.th/dspace/handle/123456789/1538
Title: การยอมรับเทคโนโลยีที่มีผลต่อการตัดสินใจซื้อสินค้าออนไลน์ของผู้สูงอายุ
Accepting technology affects decision to buy online products of elderly
Authors: SUTHASINEE TULANON
สุธาสินี ตุลานนท์
Wasin Liampreecha
วศิน เหลี่ยมปรีชา
Naresuan University. Faculty of Business,Economics and Communications
Keywords: การยอมรับเทคโนโลยี
การตัดสินใจซื้อ
สินค้าออนไลน์
Accepting technology
Decision to buy
Online products
Issue Date: 2562
Publisher: Naresuan University
Abstract: This thesis aimed to study confidence and trust factor, accepting technology factor, and decision to buy online products of elderly in Mueang district Nakhon Sawan province, study confidence and trust affects decision to buy online products of elderly in Mueang district Nakhon Sawan province and study accepting technology affects decision to buy online products of elderly in Mueang district Nakhon Sawan province. The sample group used in this study was 378 elderlys in Mueang district Nakhon Sawan province, size determined by using the table Krejcie and Morgan.             The results of the study were as follows.             1. Confidence and trust factor of elderly in overall were at a high level. When looking at each item, it was found that the items which the highest level averages are confidence decision to buy online products and trust decision to buy online products.             2. Accepting technology factor of elderly in overall were at a high level. When looking at each item, it was found that the items which the highest level average are perceived usefulness, perceived security risk, perceived trust, perceived ease of use, perceived compatibility and perceived financial resource.             3. Decision to buy online products of elderly in Mueang district Nakhon Sawan province was at the highest level. When looking at each item, it was found that the items which the highest level average are freely selecting online products, conveniently searching for products online, and being happy when making an online purchase.             The hypothesis tests were as follows.             1. Confidence and trust affects decision to buy online products of elderly in Mueang district Nakhon Sawan province was confidence decision to buy online products and trust decision to buy online products affects decision to buy online products of elderly.             2. Accepting technology affects decision to buy online products of elderly in Mueang district Nakhon Sawan province were perceived compatibility, perceived usefulness, perceived security risk and perceived trust affects decision to buy online products of elderly.
การวิจัยครั้งนี้มีจุดมุ่งหมายของการศึกษา เพื่อศึกษาปัจจัยด้านความเชื่อมั่น และความไว้วางใจ ปัจจัยด้านการยอมรับเทคโนโลยี และการตัดสินใจซื้อสินค้าออนไลน์ของผู้สูงอายุ ในเขตอำเภอเมือง จังหวัดนครสวรรค์ ศึกษาความเชื่อมั่นและความไว้วางใจที่มีผลต่อการตัดสินใจซื้อสินค้าออนไลน์ของผู้สูงอายุ ในเขตอำเภอเมือง จังหวัดนครสวรรค์ และศึกษาการยอมรับเทคโนโลยีที่มีผลต่อการตัดสินใจซื้อสินค้าออนไลน์ของผู้สูงอายุ ในเขตอำเภอเมือง จังหวัดนครสวรรค์ กลุ่มตัวอย่างที่ใช้ในการศึกษาครั้งนี้ ได้แก่ ผู้สูงอายุ ในเขตอำเภอเมือง จังหวัดนครสวรรค์ จำนวน 378 คน กำหนดขนาดโดยอาศัยตาราง Krejcie และ Morgan             ผลการศึกษาพบว่า             1. ปัจจัยความเชื่อมั่นและความไว้วางใจของผู้สูงอายุ ในภาพรวม อยู่ในระดับมากเมื่อพิจารณาเป็นรายด้านพบว่าด้านที่มีค่าเฉลี่ยสูงที่สุด ได้แก่ ด้านความเชื่อมั่นในการตัดสินใจซื้อสินค้าออนไลน์ รองลงมา ด้านความไว้วางใจในการตัดสินใจซื้อสินค้าออนไลน์             2. ปัจจัยการยอมรับเทคโนโลยีของผู้สูงอายุ ในภาพรวม อยู่ในระดับมาก เมื่อพิจารณาเป็นรายด้านพบว่า ด้านที่มีค่าเฉลี่ยสูงที่สุด ได้แก่ ด้านการรับรู้ประโยชน์จากการใช้งาน รองลงมา ด้านการรับรู้ความเสี่ยงด้านความปลอดภัย ด้านการรับรู้ความไว้วางใจ ด้านการรับรู้ความง่ายในการใช้งาน ด้านการรับรู้ความเข้ากันได้ และด้านการรับรู้ทรัพยากรทางการเงิน             3. การตัดสินใจซื้อสินค้าออนไลน์ของผู้สูงอายุ ในเขตอำเภอเมือง จังหวัดนครสวรรค์ อยู่ในระดับมากที่สุด เมื่อพิจารณาเป็นรายข้อพบว่า ข้อที่มีค่าเฉลี่ยสูงที่สุด ได้แก่ การเลือกสินค้าออนไลน์ที่ต้องการได้อย่างอิสระ รองลงมา การค้นหาสินค้าออนไลน์ได้อย่างสะดวก และการมีความสุขเมื่อตัดสินใจซื้อสินค้าออนไลน์              ผลการทดสอบสมมติฐานพบว่า             1. ความเชื่อมั่นและความไว้วางใจที่มีผลต่อการตัดสินใจซื้อสินค้าออนไลน์ของผู้สูงอายุ ในเขตอำเภอเมือง จังหวัดนครสวรรค์ พบว่า ด้านความเชื่อมั่นในการตัดสินใจซื้อสินค้าออนไลน์ และ ด้านความไว้วางใจในการตัดสินใจซื้อสินค้าออนไลน์ มีผลต่อการตัดสินใจซื้อสินค้าออนไลน์ของผู้สูงอายุ             2. การยอมรับเทคโนโลยีที่มีผลต่อการตัดสินใจซื้อสินค้าออนไลน์ของผู้สูงอายุ ในเขตอำเภอเมือง จังหวัดนครสวรรค์ พบว่า ด้านการรับรู้ความเข้ากันได้ ด้านการรับรู้ประโยชน์จากการใช้งาน ด้านการรับรู้ความเสี่ยงด้านความปลอดภัย และด้านการรับรู้ความไว้วางใจ มีผลต่อการตัดสินใจซื้อสินค้าออนไลน์ของผู้สูงอายุ  
Description: Master of Business Administration (M.B.A.)
บริหารธุรกิจมหาบัณฑิต (บธ.ม.)
URI: http://nuir.lib.nu.ac.th/dspace/handle/123456789/1538
Appears in Collections:คณะบริหารธุรกิจ เศรษฐศาสตร์และการสื่อสาร

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
61071726.pdf2.45 MBAdobe PDFView/Open


Items in NU Digital Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.