Please use this identifier to cite or link to this item: http://nuir.lib.nu.ac.th/dspace/handle/123456789/1521
Title: ความสัมพันธ์ระหว่างปัจจัยครอบครัวและรูปแบบการอบรมเลี้ยงดูของผู้ปกครองกับภาวะโภชนาการของนักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 4 - 6 ของโรงเรียน สังกัดสำนักงานคณะกรรมการการศึกษาขั้นพื้นฐาน อำเภอเมือง จังหวัดพิษณุโลก
THE ASSOCIATION BETWEEN FAMILY FACTORS AND PARENTING STYLE AND NUTRIONAL STATUS AMONG GRADE 4-6 STUDENTS IN SCHOOLS UNDER THE  OFFICE OF THE BASIC EDUCATION COMMISSION IN MUANG DISTRICT PHITSANULOK PROVINCE 
Authors: SUCHADA PICHAITUM
สุชาดา พิชัยธรรม
Yuwayong Juntarawijit
ยุวยงค์ จันทรวิจิตร
Naresuan University. Faculty of Nursing
Keywords: ปัจจัยครอบครัว
รูปแบบการอบรมเลี้ยงดู
ภาวะโภชนาการเกิน
นักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 4-6
Family factors
Parenting styte
Nutritional status
Grade 4-6 students
Issue Date: 2562
Publisher: Naresuan University
Abstract: Nutritional status is a foundation of good health. This descriptive study aimed to study the association between family factors, parenting styles and nutritional status among grades 4-6 students. One hundred and seventy one parents of the students in grades 4-6 in schools under the Office of Basic Education Commission in Muang District, Phitsanulok Province were selected by multistage sampling. The instrument used in the research was a questionnaires, which consisted of two parts: family factors and parenting styles. Descriptive statistics and  the Chi-Square test and the standard score (Z-Score) were used to analyze the data. The result showed that the family income and family type were associated with nutritional status while parental education and the number of children were not associated with nutritional status. It also found that authoritative parenting style, authoritarian, permissive and neglectful parenting styles were not associated with nutritional status.    The result of this study can be used to for the benefit of students promote proper food consumption to parent, especially these having high income.
ภาวะโภชนาการเป็นพื้นฐานของการมีสุขภาพดี การวิจัยนีเป็นการวิจัยเชิงพรรณนา (Descriptive research) เพื่อศึกษาความสัมพันธ์ระหว่างปัจจัยครอบครัว และปัจจัยรูปแบบการอบรมเลี้ยงดูของผู้ปกครองกับภาวะโภชนาการของนักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 4-6 ในโรงเรียนสังกัดสำนักงานคณะกรรมการการศึกษาขั้นพื้นฐาน อำเภอเมือง จังหวัดพิษณุโลก กลุ่มตัวอย่างทั้งหมด จำนวน 171 คน ได้แก่ ผู้ปกครองของนักเรียนระดับประถมศึกษาปีที่ 4-6 สุ่มตัวอย่างโรงเรียนโดยการสุ่มแบบหลายขั้นตอน เครื่องมือที่ใช้ในการวิจัยเป็นแบบสอบถามปัจจัยครอบครัวและรูปแบบการอบรมเลี้ยงดู วิเคราะห์ข้อมูล โดยใช้สถิติเชิงพรรณนา และสถิติไคว์-สแควร์ ผลการวิจัยพบว่า ปัจจัยครอบครัว ได้แก่ ประเภทครอบครัว และรายได้ครอบครัว มีความสัมพันธ์กับภาวะโภชนาการ ส่วน ระดับการศึกษาของผู้ปกครอง จำนวนพี่น้องของเด็ก ไม่มีความสัมพันธ์กับภาวะโภชนาการ และรูปแบบการอบรมเลี้ยงดูแบบเอาใจใส่ แบบควบคุม ตามใจ และแบบทอดทิ้ง ไม่มีความสัมพันธ์กับภาวะโภชนาการ ผลการศึกษาครั้งนี้สามารถนำไปส่งเสริมให้ผู้ปกครอง โดยเฉพาะครอบครัวที่มีรายได้สูงในการดูแลการบริโภคอาหารที่เหมาะสมของเด็ก
Description: Master of Nursing Science (M.N.S.)
พยาบาลศาสตรมหาบัณฑิต (พย.ม.)
URI: http://nuir.lib.nu.ac.th/dspace/handle/123456789/1521
Appears in Collections:คณะพยาบาลศาสตร์

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
60062930.pdf2.42 MBAdobe PDFView/Open


Items in NU Digital Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.