Please use this identifier to cite or link to this item: http://nuir.lib.nu.ac.th/dspace/handle/123456789/5996
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributorMananya Chomchoeien
dc.contributorมนันยา ชมเชยth
dc.contributor.advisorKittima Chanvichaien
dc.contributor.advisorกิตติมา ชาญวิชัยth
dc.contributor.otherNaresuan Universityen
dc.date.accessioned2024-04-22T05:02:41Z-
dc.date.available2024-04-22T05:02:41Z-
dc.date.created2566en_US
dc.date.issued2566en_US
dc.identifier.urihttp://nuir.lib.nu.ac.th/dspace/handle/123456789/5996-
dc.description.abstractThis study has two main objectives: 1) to examine the current state of communication processes for non-profit dog rescue organizations through the form of Facebook Fanpage and 2) to analyze the communication processes for non-profit dog rescue organizations through the form of Facebook Fan page. The research collected data through in-depth interviews with three page administrators (one for each of the three pages) and nine followers (three from each page), totaling 12 participants. The research findings indicate that in the curre landscape of sender roles within page administration, there's a proficiency in communication skills. Administrators leverage their experiences to excel and have a social and cultural connection with page followers who share similar interests, aiding and supporting each other. In terms of message content, there's a presentation of comprehensive information. The language used is simple, akin to casual conversations, employing a straightforward language. Additionally, there are accompanying visuals. Regarding communication channels, live broadcasts, TikTok, Twitter, Line, Instagram, along with QR codes for convenient donation scanning are employed. As for the receivers, they not only receive but also share information, possessing a positive attitude toward helping and following through from start to finish. There's a driving force to be socially responsible and assist others within the community. Analyzing the communication process, it's evident that the senders possess knowledge to present information and cultivate a culture among page followers, aiming to genuinely assist dogs in need. They do this by presenting information in a simple yet motivating manner, driving page followers. The communication, directed at a specific audience familiar with dog rescue efforts, helps strengthen relationships with the followers, directing their efforts toward the same goal. With evolving technology in information presentation, communication channels have expanded into video formats or live streaming to emphasize the most efficient communication possible.It's undeniable that the form of Facebook Fanpage significantly influences the communication process in dog rescue effortsen
dc.description.abstractการศึกษาครั้งนี้มีวัตถุประสงค์ 2 ประการ ได้แก่ 1) เพื่อศึกษาสภาพปัจจุบันของกระบวนการสื่อสารเพื่อการสงเคราะห์สุนัขขององค์กรไม่แสวงหาผลกำไรในรูปแบบเฟซบุ๊กแฟนเพจ 2) เพื่อวิเคราะห์กระบวนการสื่อสารเพื่อการสงเคราะห์สุนัขขององค์กรไม่แสวงหาผลกำไรในรูปแบบเฟซบุ๊กแฟนเพจรวบ รวมข้อมูลด้วยการสัมภาษณ์เชิงลึก ผู้ดูแลเพจ จำนวน 3 เพจ/เพจละ 1 คน รวม 3 คน ผู้ติดตามเพจ จำนวน 3 เพจ เพจละ 3 คน รวม 9 คน รวมจำนวนผู้สัมภาษณ์ทั้งหมด 12 คน ผลการวิจัยพบว่า สภาพปัจจุบันด้านผู้ส่งสาร (Sender) แอดมินเพจมีทักษะความรู้ ในการสื่อสารอาศัยประสบการณ์มาต่อยอด มีสังคมและวัฒนธรรมเดียวกันกับผู้ติดตามเพจที่ชอบ ในเรื่องเดียวกัน ช่วยเหลือซึ่งกันและกัน ด้านข้อมูลข่าวสาร (Message) มีการนำเสนอเนื้อหา ที่ครบถ้วนใช้คำพูดแทนความรู้สึก ใช้ภาษาเรียบง่ายเป็นกันเอง พร้อมภาพประกอบ ด้านช่องทาง ในการส่งสาร (Channel) มีไลฟ์สด ติ๊กต๊อก ทวิตเตอร์ ไลน์ อินสตาแกรม พร้อมคิวอาร์โค้ด เพื่อสะดวกในการแสกนบริจาค ด้านผู้รับสาร(Receiver) มีการรับสารและส่งต่อๆ ข้อมูล รวมถึงมีเจตคติที่ดีในการติดตามและช่วยเหลือตั้งแต่ต้นจนจบเกิดแรงผลักดันรับผิดชอบ ต่อสังคมและผู้อื่น เมื่อวิเคราะห์กระบวนการสื่อสารพบว่าผู้ส่งสารมีองค์ความรู้ในการนำเสนอข้อมูลข่าวสารสร้างวัฒนธรรมกับผู้ติดตามเพจโดยมุ่งให้การช่วยเหลือสุนัขอย่างแท้จริง โดยนำข้อมูลข่าวสาร ที่เรียบง่ายแต่สามารถจูงใจผู้ติดตามเพจ มีความเข้าอกเข้าใจในการสงเคราะห์สุนัข รูปแบบดังกล่าว ยังช่วยเสริมสร้างความสัมพันธ์กับผู้ติดตาม ให้การช่วยเหลือสุนัขเป็นไปในทิศทางเดียวกัน ด้วยเทคโนโลยีที่เปลี่ยนไปในการนำเสนอข้อมูลข่าวสาร จึงมีการพัฒนาช่องทางการสื่อสารในรูปแบบวิดีโอ หรือการไลฟ์สด เพื่อเน้นการสื่อสารให้เกิดประสิทธิภาพสูงสุด นับได้ว่ารูปแบบของเฟซบุ๊ก แฟนเพจมีผลต่อกระบวการสื่อสารในการสงเคราะห์สุนัขอย่างมากth
dc.language.isothen_US
dc.publisherNaresuan Universityen_US
dc.rightsNaresuan Universityen_US
dc.subjectกระบวนการสื่อสารth
dc.subjectการสงเคราะห์สุนัขth
dc.subjectองค์กรไม่แสวงหาผลกำไรth
dc.subjectรูปแบบเฟซบุ๊กแฟนเพจth
dc.subjectCommunication processen
dc.subjectDog foundationen
dc.subjectnonprofiten
dc.subjectorganizationen
dc.subjectNGOen
dc.subjectFacebook Fan pageen
dc.subject.classificationSocial Sciencesen
dc.subject.classificationInformation and communicationen
dc.subject.classificationManagement and administrationen
dc.titleกระบวนการสื่อสารเพื่อการสงเคราะห์สุนัขขององค์กรที่ไม่แสวงหาผลกำไรในรูปแบบเฟซบุ๊กแฟนเพจth
dc.titleCOMMUNICATION PROCESS FOR A DOG CARE PROGRAMME OF A NON-PROFIT ORGANIZATION IN THE FORM OF FACEBOOK FANPAGEen
dc.typeThesisen
dc.typeวิทยานิพนธ์th
dc.contributor.coadvisorKittima Chanvichaien
dc.contributor.coadvisorกิตติมา ชาญวิชัยth
dc.contributor.emailadvisorkittimac@nu.ac.then_US
dc.contributor.emailcoadvisorkittimac@nu.ac.then_US
dc.description.degreenameMaster of Communication Arts (M.Com.Arts.)en
dc.description.degreenameนิเทศศาสตรมหาบัณฑิต (นศ.ม.)th
dc.description.degreelevelMaster's Degreeen
dc.description.degreelevelปริญญาโทth
dc.description.degreedisciplineDepartment of Communication Artsen
dc.description.degreedisciplineภาควิชานิเทศศาสตร์th
Appears in Collections:คณะบริหารธุรกิจ เศรษฐศาสตร์และการสื่อสาร

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
MananyaChomchoei.pdf6.01 MBAdobe PDFView/Open


Items in NU Digital Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.