Please use this identifier to cite or link to this item: http://nuir.lib.nu.ac.th/dspace/handle/123456789/6516
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributorWacharapa Intarasatiten
dc.contributorวชราภา อินทรสถิตย์th
dc.contributor.advisorRossukon Khotcharraten
dc.contributor.advisorรสสุคนธ์ คชรัตน์th
dc.contributor.otherNaresuan Universityen
dc.date.accessioned2024-11-25T03:26:36Z-
dc.date.available2024-11-25T03:26:36Z-
dc.date.created2024en_US
dc.date.issued17/11/2024en_US
dc.identifier.urihttp://nuir.lib.nu.ac.th/dspace/handle/123456789/6516-
dc.description.abstractThis quantitative Research aimed to study factors affecting online learning achievement of pre-clinical medical students at Faculty of Medicine, Naresuan University. One hundred and fifty-one participants answered the questionnaire concerning on general domain and 3 specific domains; personal domain, educational management domain, and relationship domain, the validity of questionnaire was done by experts. The data was analyzed by using statistical methods including frequency, percentages, mean, standard deviation, and enter multiple regression analysis. The result revealed that student’s monthly income and educational management domain especially in the supporting and environment factor were statistical significant. It was found that  74 students (49 percent) of students' monthly income was 10,000 baht and above. Focusing on the educational management domain, the supporting and environment factor showed a high level (Mean = 3.87, S.D. = 0.74). When considering each item, it was found that houses, dormitories, or  learning places with convenient and available online equipment such as computers and tablets were achieved a high level (Mean = 4.24, S.D.= 0.92). The sufficiency and availablity of online learning furniture such as tables, chairs, etc. were at a high level (Mean = 4.11, S.D.= 0.87). The supportive learning environmental conditions; light, temperature, and sound in the room, were high level (Mean = 4.03, S.D. = 0.93), respectively. Therefore, educational institutions should prioritize on providing proper online learning places and condition to promote effectiveness of online learning and support students succeed in learning achievement.en
dc.description.abstractการวิจัยครั้งนี้เป็นการวิจัยเชิงปริมาณ (Quantitative Research) เพื่อศึกษาปัจจัยที่มีต่อผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนออนไลน์ ของนิสิตแพทย์ชั้นปรีคลินิก คณะแพทยศาสตร์ มหาวิทยาลัยนเรศวร จำนวน 151 คน โดยใช้แบบสอบถามข้อมูลสถานภาพ และแบบสอบถามความเห็นเกี่ยวกับปัจจัยเฉพาะอีก 3 ด้าน คือ ปัจจัยด้านลักษณะส่วนบุคคล ปัจจัยด้านการจัดการศึกษา ปัจจัยด้านครอบครัวและเพื่อน ผ่านการตรวจสอบความตรงเชิงเนื้อหาจากผู้เชี่ยวชาญ กลุ่มตัวอย่างคือ นิสิตแพทย์ชั้นปีที่ 1 ปีการศึกษา 2564 วิเคราะห์ข้อมูลโดยใช้ความถี่ ร้อยละ ค่าเฉลี่ย ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน สมการถดถอยเชิงพหุด้วยวิธี (Enter Multiple Regression Analysis)  ผลการวิจัยพบว่า ปัจจัยที่มีต่อผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนออนไลน์ ของนิสิตแพทย์ ชั้นปรีคลินิก คณะแพทยศาสตร์ มหาวิทยาลัยนเรศวร มี 2 ปัจจัยได้แก่ 1) รายได้ต่อเดือนของนิสิต และ 2) ปัจจัยด้านการจัดการศึกษา เฉพาะในประเด็นทางด้านการสนับสนุนและสภาพแวดล้อม เป็นตัวแปรที่มีผลต่อต่อผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนออนไลน์ ของนิสิตแพทย์ ชั้นปรีคลินิก คณะแพทยศาสตร์ มหาวิทยาลัยนเรศวร โดยมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ 0.05 พบว่าส่วนใหญ่รายได้ต่อเดือนของนิสิตอยู่ระหว่าง 10,000 บาท ขึ้นไป จำนวน 74 คน คิดเป็นร้อยละ 49 ในภาพรวมของปัจจัยด้านการจัดการศึกษา พบว่าการสนับสนุนและสภาพแวดล้อมอยู่ในระดับมาก (Mean = 3.87, S.D.= 0.74) เมื่อพิจารณาเป็นรายข้อพบว่า บ้าน หอพัก หรือสถานที่ใช้เรียนออนไลน์ มีอุปกรณ์อำนวยความสะดวก เช่น คอมพิวเตอร์ Tablet อื่น ๆ มีเพียงพอ และสภาพพร้อมใช้งาน อยู่ในระดับมาก (Mean = 4.24, S.D.= 0.92) สถานที่ใช้เรียนออนไลน์ เช่น โต๊ะ เก้าอี้ เป็นต้น มีเพียงพอและสภาพพร้อมใช้งานอยู่ในระดับมาก (Mean = 4.11, S.D.= 0.87) สภาพแวดล้อมใช้เรียนออนไลน์ โดยรวมเช่น แสงสว่าง อุณหภูมิ เสียงภายในห้องเอื้อต่อการเรียนรู้อยู่ในระดับมาก (Mean = 4.03, S.D.= 0.93) ตามลำดับ ดังนั้น สถานศึกษาควรให้ความสำคัญในการดูแลช่วยเหลือนิสิต และควรจัดให้มีสถานที่เอื้อต่อการเรียนออนไลน์ เพื่อส่งเสริมให้นิสิตเกิดผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนต่อไปth
dc.language.isothen_US
dc.publisherNaresuan Universityen_US
dc.rightsNaresuan Universityen_US
dc.subjectปัจจัยที่มีต่อผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนออนไลน์th
dc.subjectนิสิตแพทย์ ชั้นปรีคลินิกth
dc.subjectFactors influencing online learningen
dc.subjectpre-clinical medical studentsen
dc.subject.classificationHealth Professionsen
dc.subject.classificationHuman health and social work activitiesen
dc.subject.classificationMedical diagnostic and treatment technologyen
dc.titleFactors influencing online learning achievement of pre-clinical medical students at faculty of Medicine, Naresuan Universityen
dc.titleปัจจัยที่มีต่อผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนออนไลน์ ของนิสิตแพทย์ชั้นปรีคลินิกคณะแพทยศาสตร์ มหาวิทยาลัยนเรศวรth
dc.typeThesisen
dc.typeวิทยานิพนธ์th
dc.contributor.coadvisorRossukon Khotcharraten
dc.contributor.coadvisorรสสุคนธ์ คชรัตน์th
dc.contributor.emailadvisorrossukonsr@nu.ac.then_US
dc.contributor.emailcoadvisorrossukonsr@nu.ac.then_US
dc.description.degreenameMaster of Science (M.S.)en
dc.description.degreenameวิทยาศาสตรมหาบัณฑิต (วท.ม.)th
dc.description.degreelevelMaster's Degreeen
dc.description.degreelevelปริญญาโทth
dc.description.degreedisciplineen
dc.description.degreedisciplineth
Appears in Collections:คณะแพทยศาสตร์

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
63063699.pdf4.47 MBAdobe PDFView/Open


Items in NU Digital Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.