Please use this identifier to cite or link to this item: http://nuir.lib.nu.ac.th/dspace/handle/123456789/5610
Title: ปัจจัยที่มีอิทธิพลต่อความพึงพอใจในการจัดบริการคลินิกหมอครอบครัวอำเภอเมืองตาก จังหวัดตาก
Factors influencing satisfaction in service of Primary Care Cluster in Muang Tak District, Tak Province.
Authors: Kanlaya Chaiwong
กัลยา ไชยวงศ์
Thanach Kanokthet
ธนัช กนกเทศ
Naresuan University
Thanach Kanokthet
ธนัช กนกเทศ
thanachk@nu.ac.th
thanachk@nu.ac.th
Keywords: คุณภาพบริการ
ความพึงพอใจ
คลินิกหมอครอบครัว
service quality
satisfaction
primary care cluster
Issue Date: 2565
Publisher: Naresuan University
Abstract: This cross-sectional survey research The objective is to study the expectation of service quality. satisfaction in service quality and factors influencing service satisfaction of family doctor clinic recipients Muang Tak District, Tak Province. The study sample consisted of 398 people. It was calculated by using the formula for finding the size of the population group of unknown exact values. and stratified random sampling. by visiting the area to distribute closed-ended questionnaires.  The data were then analyzed by Logistic Regression statistics. The results revealed that the variables that influenced the service quality satisfaction of family doctor clinic recipients were statistically significant at the 0.05 level consisted of females (ORAdj=1.70, 95%  CI : 0.96-4.39), working as a business owner (ORAdj= 2.80, 95% CI : 1.20-3.62), having a monthly income lower than the basic wage of the province (ORAdj= 1.20, 95% CI : 0.00-2.10), exercising the right to maintain universal health coverage ((ORAdj= 1.08, 95% CI : 1.00-2.08), and the expectation score on the quality of service of family doctor clinics was lower than the mean score (ORAdj= 1.00, 95% CI : 0.00-1.63) Together we are looking forward to receiving services in the family doctor clinic for sure. 8.71%.
การวิจัยเชิงสำรวจภาคตัดขวางครั้งนี้  มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาความคาดหวังต่อคุณภาพการให้บริการ  ความพึงพอใจในคุณภาพบริการ  และปัจจัยที่มีอิทธิพลต่อความพึงพอใจในคุณภาพบริการของผู้รับบริการคลินิกหมอครอบครัว อำเภอเมืองตาก จังหวัดตาก กลุ่มตัวอย่างที่ทำการศึกษาจำนวน  398 คน  ได้จากการคำนวณด้วยสูตรสูตรการหาขนาดของกลุ่มประชากรที่ไม่ทราบค่าแน่นอน  และการสุ่มแบบแบ่งชั้น (Stratified Random Sampling) ผู้วิจัยและผู้ช่วยได้ดำเนินการรวบรวมข้อมูล โดยลงพื้นที่แจกแบบสอบถามประเภทปลายปิด  จากนั้นจึงวิเคราะห์ข้อมูลด้วยสถิติ Logistic Regression  ผลการวิจัย พบว่า  ตัวแปรที่มีอิทธิพลต่อความพึงพอใจในคุณภาพบริการของผู้รับบริการคลินิกหมอครอบครัวอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ 0.05 ประกอบด้วย เพศหญิง (ORAdj=1.70, 95% CI: 0.96-4.39)  ประกอบอาชีพเจ้าของธุรกิจ (ORAdj= 2.80, 95% CI: 1.20-3.62)  มีรายได้ต่อเดือนต่ำกว่าค่าแรงพื้นฐานของจังหวัด  (ORAdj= 1.20, 95% CI: 0.00-2.10)  ใช้สิทธิรักษาหลักประกันสุขภาพถ้วนหน้า  (ORAdj= 1.08, 95% CI: 1.00-2.08)  และมีคะแนนความคาดหวังต่อต่อคุณภาพการให้บริการของคลินิกหมอครอบครัวต่ำกว่าคะแนนเฉลี่ย  (ORAdj= 1.00, 95% CI: 0.00-1.63)  โดยร่วมกันทำนายความพึงพอใจในคุณภาพบริการของผู้รับบริการคลินิกหมอครอบครัวได้ร้อยละ 8.71
URI: http://nuir.lib.nu.ac.th/dspace/handle/123456789/5610
Appears in Collections:คณะสาธารณสุขศาสตร์

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
KanlayaChaiwong.pdf1.94 MBAdobe PDFView/Open


Items in NU Digital Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.