Please use this identifier to cite or link to this item: http://nuir.lib.nu.ac.th/dspace/handle/123456789/3005
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributorPATTANAPAN KLINHOMen
dc.contributorพัฒนพันธ์ กลิ่นหอมth
dc.contributor.advisorWoradech Na kromen
dc.contributor.advisorวรเดช ณ กรมth
dc.contributor.otherNaresuan University. Faculty of Business,Economics and Communicationsen
dc.date.accessioned2021-08-10T02:00:23Z-
dc.date.available2021-08-10T02:00:23Z-
dc.date.issued2564en_US
dc.identifier.urihttp://nuir.lib.nu.ac.th/dspace/handle/123456789/3005-
dc.descriptionMaster of Business Administration (M.B.A.)en
dc.descriptionบริหารธุรกิจมหาบัณฑิต (บธ.ม.)th
dc.description.abstractThe purpose of this research is to study consumers' perceptions through the opinions of consumers about smartphone products on social media in Thailand. By the researcher has developed the tools Analyze the unstructured Big data on social media. From the service of "AI For Thai" Artificial intelligence technology service platform with tools Analyze opinion. Tool to cut Thai words and word counter with Thai meaning. Case study of the top smartphone manufacturers in terms of sales of three companies in Thailand. With the presentation of smart phone information via social media. The researcher chose the most popular social media platforms in Thailand, including Facebook Fan Pages, and YouTube Channels, collecting more than a million different opinions from social media comments from the past five years. Tools developed by the researcher. The results are presented as structured meta-data, able to categorize the text. It is expressed in terms of the frequency of words consumers speak about smartphone features. Frequency of positive and negative consumer reviews and the frequency of talking about the smartphone-related business of consumersen
dc.description.abstractการวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษามุมมองของผู้บริโภคผ่านการแสดงความคิดเห็นของผู้บริโภคที่มีต่อสินค้าสมาร์ตโฟนบนสื่อสังคมออนไลน์ในประเทศไทย โดยผู้วิจัย ได้พัฒนาเครื่องมือ เพื่อใช้ในการวิเคราะห์ข้อมูลมหัตที่ไม่มีโครงสร้างในสื่อสังคมออนไลน์แพลตฟอร์มบริการเทคโนโลยีปัญญาประดิษฐ์ ภายใต้แนวคิด “AI สัญชาติไทย” เพื่อตอบโจทย์ความต้องการใช้งานในประเทศไทยกรณีศึกษา: บริษัทผู้ผลิตสมาร์ตโฟนชั้นนำในด้านของยอดขายสามบริษัทในประเทศไทยที่มีการนำเสนอข้อมูลสมาร์ตโฟนผ่านสื่อสังคมออนไลน์ ผู้วิจัยเลือกสื่อสังคมออนไลน์ที่ได้รับความนิยมในประเทศไทย ได้แก่ เฟซบุ๊ก แฟนเพจ และ ยูทูป แชแนล โดยการเก็บข้อมูลจากคอมเมนต์ในสื่อสังคมออนไลน์ย้อนหลังระยะเวลา 5 ปี จำนวนมากกว่าหนึ่งล้านความคิดเห็นที่แตกต่างกัน ซึ่งเครื่องมือที่ผู้วิจัยพัฒนาขึ้นมานำเสนอผ่านข้อมูลมหัตที่มีโครงสร้างสามารถจำแนกหมวดหมู่ของข้อความได้ โดยแสดงในรูปแบบ ความถี่ของคำที่ผู้บริโภคพูดถึงเกี่ยวกับคุณลักษณะของสมาร์ตโฟน ความถี่ของการแสดงความคิดเห็นเชิงบวกและเชิงลบของผู้บริโภค และ ความถี่ของการพูดถึงเกี่ยวกับธุรกิจที่เกี่ยวข้องกับสมาร์ตโฟนของผู้บริโภคth
dc.language.isothen_US
dc.publisherNaresuan Universityen_US
dc.rightsNaresuan Universityen_US
dc.subjectข้อมูลที่ไม่มีโครงสร้างth
dc.subjectปัญญาประดิษฐ์th
dc.subjectAI สัญชาติไทยth
dc.subjectสื่อสังคมออนไลน์th
dc.subjectการวิเคราะห์ข้อมูลจากสื่อสังคมออนไลน์th
dc.subjectสมาร์ตโฟนth
dc.subjectข้อมูลมหัตth
dc.subjectSmartphoneen
dc.subjectBig Dataen
dc.subjectUnstructured dataen
dc.subjectArtificial intelligenceen
dc.subjectAI For Thaien
dc.subjectSocial Mediaen
dc.subjectSocial Media Analysisen
dc.subject.classificationBusinessen
dc.subject.classificationComputer Scienceen
dc.subject.classificationComputer Scienceen
dc.subject.classificationComputer Scienceen
dc.titleการวิเคราะห์มุมมองของผู้บริโภคผ่านการแสดงความคิดเห็น (ข้อคอมเมนต์) ของผู้บริโภคที่มีต่อสินค้าสมาร์ตโฟนบนโซเชียลมีเดียth
dc.titlePerspective analysis of consumers through comments (Comments) of consumers to the smartphone products on social media.en
dc.typeThesisen
dc.typeวิทยานิพนธ์th
Appears in Collections:คณะบริหารธุรกิจ เศรษฐศาสตร์และการสื่อสาร

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
61061635.pdf2.49 MBAdobe PDFView/Open


Items in NU Digital Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.